Nagyot fordulhat a világ akkor, ha a vezetőség olyan tagjai is értik és élvezettel használják ki a technológia legfrissebb lehetőségeit, akik - vagy akiknek nyugalomba vonult elődei - korábban szinte tüntetőleg kerülték a közvetlen érintkezést az informatika belvilágával. Amikor az értékesítés főnöke nagy gyakorisággal sarkallja innovációra az informatikát, akkor jobb, ha a CIO magába tekint, és elgondolkodik azon, hogy neki személyesen miként kellene változnia, fejlődnie, mit kellene másként tennie.
A követő módot is választhatja, és törekedhet arra, hogy vezető kollégái kezdeményezéseit saját és csapata legjobb tudása szerint megértse és megvalósítsa. Tisztában kell lennie azonban azzal, hogy ha ezt az utat választja, akkor nemsokára a vezetőség másodrangú tagjává válik.
Ha e lefokozást inkább elkerülné, túlélési stratégiájának néhány alappillérét újra kell gondolnia.
Eddig ragyogóan elvolt például azzal az ügyfélértelmezéssel, hogy az informatika számára az általa szolgált vállalat munkatársai az ügyfelek, és akkor működnek jól, ha az ekképpen definiált ügyfelek egy előre meghatározott szinten elégedettek a szolgáltatásaikkal.
Eljött az ideje annak, hogy mint CIO a vállalat által szolgált ügyfeleket (vásárlókat, végfelhasználókat stb.) is megismerje, tisztában legyen az igényeikkel, azok változásaival, visszajelzéseikkel, elégedettségi szintjükkel, azzal, hogy milyen is lehet nekik a vállalattal ügyfélként kapcsolatban lenni. Ideje tehát, hogy felemelkedjen a fekete bőrrel borított karfás székéből, és maga mögött hagyja egy időre az IT-silóját, belehallgasson az ügyfelek és az ügyfélszolgálatosok között zajló telefonbeszélgetésekbe, elmenjen a szervizekbe, amelyekben a vállalat termékeinek javítása folyik.
Ha így tesz, megfordulhat a dolog: ő állhat elő, ő bombázhatja innovatív ötletekkel marketinges vagy értékesítő kollégáit - feltéve persze, hogy kellően friss ismeretekkel rendelkezik az innováció megvalósítására alkalmas technológiai lehetőségekről.
Eddig ragyogóan elvolt a CIO azzal, ha az általa felügyelt IT-infrastruktúra az elvárt rendelkezésre állással működik, megnyugtatóan villognak a szerverek pilácsai, a rendszerbe nem tolakodnak be a rosszfiúk, mert betonbiztos védelemmel szállnak velük szembe, a vállalat működése során keletkezett és gyarapodó adatvagyont pedig úgy tárolják, ahogyan az az informatika nagykönyvében meg vagyon írva.
Eljött az ideje annak, hogy - az adatvagyonnál maradva - a megújulásra kész CIO mindent megtegyen a felhalmozott és tárolt információk hasznosításáért, azért, hogy az üzlet számára korábban nem ismert összefüggések váljanak láthatóvá, azért, hogy - példának okáért - a termékfejlesztésért vagy a termékpozicionálásért felelős kollégáknak nyújtson segítséget - megfelelő adatok értő elemzésére alapozva.
Ha így tesz, azonnal kivívhatja vezetőkollégái elismerését - feltéve persze, ha képes efféle kunsztokra, vagyis rendelkezik olyan új technológiai ismeretekkel, amelyekkel az adatok elemzése lehetővé válik.
Eddig ragyogóan elvolt a CIO azzal, hogy amikor új terület emelkedett ki az IT-technológia óceánjából, akkor vagy próbált ehhez értő embert levadászni a piacról, vagy egyik beosztottját képeztette ki az új terület megművelésére.
Eljött az ideje annak, hogy a CIO önmaga pallérozását is komolyan vegye. Komolyan vegye, hogy szaktudásának szüntelen fejlesztésére, testi és lelki egészségének megőrzésére is ajánlatos időt, energiát fordítani. Elvégez néhány olyan tanfolyamot, amelyekre kollégáit is beíratja, eljár konferenciákra, ahol a netvörkölés és az elhajlás mellett elmélyed abban, ami számára fontos az előadók prezentációiból.
Ha így tesz, akkor akár hosszú életű is lehet abban a fekete bőrrel borított karfás székben.