Sok e-kereskedelmi és weboldal-szerkesztő platform hirdeti magát azzal, hogy könnyen kezelhető felületén webprogramozói ismeretek nélkül is bárki tetszetős honlapot kattintgathat össze cégének. Valójában azonban a legtöbb vállalatnak webdizájnert is segítségül kell hívnia, ha nem akarja, hogy weboldala ugyanúgy nézzen ki, mint mindenki másé.
Testvérlapunk, a CIO magazin nyolc tanácsot foglalt listába a minden szempontból megfelelő webdizájner - személy vagy ügynökség - kiválasztásához.
Tudja, hogy mit akar, és azt is, hogy mit nem - Mielőtt a keresésbe fogna, készítsen egy listát a weboldalakról, amelyeket szeret, és írja fel azt is, hogy mit kedvel bennük, legyen szó a megjelenésről, a felépítésről, a funkciókról, vagy általában a jó használhatóságról. Majd tegye fel magának a kérdést: kimondottan vizuális, modern, trendi weboldalt szeretne, vagy valami hagyományosabbat, gyakran szerkesztené a tartalmat, vagy azt csak nagyobb időközönként frissítené? Ennek alapján felmérheti, hogy mekkora projekthez is keres webdizájnert.
Tanulmányozza a kiszemelt webdizájner portfólióját, és azt is, hogy jelenleg milyen projekteken dolgozik - Illeszkedik ez a munka az Ön elképzeléseihez?
Kérjen referenciákat, és ellenőrizze azokat - Ha üzleti kapcsolatai között vannak olyan cégek, amelyek weboldalát jónak tartja, kérdezze meg, ki tervezte, fejlesztette azt. A legjobb információforrás, ha olyan személyek ajánlanak webdizájnert, akiket ismer. Kérdezze meg őket, hogy az együttműködés során milyen tapasztalatokat szereztek a webdizájnerrel, és tanácsolnák-e, hogy Ön is vele dolgozzon? Ha már használ valamilyen e-kereskedelmi vagy tartalomkezelő platformot, azt minden bizonnyal partnerhálózat támogatja, így alternatív megoldásként elindulhat az ajánlott partnerek alaposabb megismerésével, kiértékelésével is.
Válasszon olyan webdizájnert, aki már dolgozott az Ön által használt platformon, vagy tud segíteni a megfelelő platform kiválasztásában - Ha még nem használ e-kereskedelmi vagy tartalomkezelő platformot, akkor érdemes szem előtt tartani a zárt és a nyílt forráskódú megoldások közötti különbséget. A zárt forráskódú platformok jellemzően könnyen használható kezelőfelülettel bírnak, amellyel a laikusok is elboldogulnak, ellenben a weboldal testre szabását csak bizonyos korlátok között engedik, és nem hordozhatók a hoszting cégek között. A nyílt forráskódú platformok hozzáértést követelnek, ugyanakkor rugalmasabbak, és függetlenek a hoszting cégektől is.
Készítsen realisztikus költségvetést - A webdizájn költsége a projektkövetelmények függvénye, minél egyedibb, összetettebb az oldal megjelenése, felépítése és funkcionalitása, annál többe fog kerülni. Egy 5-10 oldalas, brosúra jellegű honlap olcsóbb lesz, mint egy webshop, amely sok terméket tartalmaz, és az elektronikus fizetést is kezelnie kell a megfelelő szolgáltatások felé kialakított integráción keresztül. Minőségi webdizájnra érdemes kicsit többet áldozni, az olcsóság megbosszulja magát.
Tisztázza, hogy a munkát ki és hol fogja végezni - Győződjön meg róla, hogy a fejlesztést az a személy vagy ügynökség fogja végezni, akivel tárgyal, nehogy utólag szembesüljön azzal, hogy a munkát kiszervezték, esetleg más időzónába. Kérje, hogy személyesen is találkozhasson a projekten dolgozó csapattal. Ha ezt fontosnak tartja, akkor a webdizájner ügynökség székhelye, földrajzi elhelyezkedése is fontos szempont lehet a kiválasztásnál.
Győződjön meg róla, hogy amit kér, azt határidőre meg fogja kapni - Ehhez pontosan tisztázni kell, hogy mit kér a webdizájnertől, mire terjed ki a projekt, hány változtatást kérhet, és Önnek mit kell biztosítania a munkához.
Gondoskodjon róla, hogy az elkészült webdizájnhoz és a tartalomhoz fűződő szellemi jogok tulajdonosa az Ön cége lesz - A jövőre nézve ugyanis, például kockázati tőke bevonásakor vagy a cég eladásakor ez nagyon fontos körülménnyé válhat. Ugyanakkor bevett gyakorlatról van szó, erre a legtöbb szabadúszó webdizájner, illetve ügynökség hajlandó. Ha vonakodnának tőle, az mindenképp figyelmeztető jel.