Az amerikai Cornell Egyetem kutatói által készített tanulmány szerint elképesztően nehéz felhagyni a közösségi weboldalak használatával, és nem meglepő módon a legnagyobb függőséget a világ legnagyobb közösségi hálója, a Facebook képes kiváltani. A kutatók négy fő okát találták annak, hogy a facebookozók miért nem tudnak könnyen megszabadulni a weboldaltól, és minden fogadkozásuk ellenére miért térnek vissza nap, mint nap, hogy megtekintsék a legújabb bejegyzéseket.
Eric Baumer, a Cornell információtudománnyal és kommunikációval foglalkozó szakértője úgy nyilatkozott, kutatási eredményeik megmutatták, hogy milyen nehéz meghozni a napi döntéseket a közösségi média használatával kapcsolatban. A kutatás során olyan emberek válaszait vizsgálták, akik legalább 99 napon keresztül megpróbáltak felhagyni a Facebook használatával, és végül kudarcot vallottak. A résztvevőket a 33-ik, 66-ik és a 99-ik napon kérdezték meg. A kutatók azt kísérelték meg felmérni, hogy milyen érzések és hangulatok alakultak ki az emberekben a közösségi weboldallal kapcsolatban a facebookos "elvonókúra" során.
A Cornell kutatói által megállapított négy legfontosabb tényező, ami a Facebookhoz köti a függő embereket:
Függőségi tudat: A kutatásban résztvevők közül azok, akik magukévá tették azt a megállapítást, hogy a Facebook függőséget okoz, nagyobb valószínűséggel tértek vissza a közösségi weboldalhoz. Egyikük azt írta, hogy valahányszor megnyitotta a böngészőjét az elvonókúra első 10 napjában, ujjai automatikusan az f betűhöz közelítettek.
Kedélyállapot: Azok a résztvevők, aki jó hangulatban voltak, kevésbé adták fel elhatározásukat,és tértek vissza a Facebookhoz. Azonban amikor rossz volt a kedélyállapotuk, a közösségi oldal vonzereje jelentősen megnőtt.
A Facebook-használat oka: A kutatás megállapította, hogy azok az emberek, akik úgy érzik, hogy sérül a magánszférájuk a Facebookon, kevésbé tértek vissza a használatához. Ugyanakkor az emberek többsége úgy gondol a közösségi hálózatra, mint a barátaival és családtagjaival való kapcsolattartás fontos helyszínére, valamint egy olyan helyre, ahol befolyásolhatja, hogy mások mit gondolnak róla. Ezek az emberek nagyobb valószínűséggel térnek vissza a Facebook használatához.
Más közösségi jelenlét hiánya: A kutatás szerint azok az emberek, akik nem használnak más közösségi szolgáltatást - például a Twittert vagy az Instagramot - nagyobb valószínűséggel lesznek visszaesők a Facebook használatában.
Ugyanakkor pozitív megállapítása a Cornell kutatásának, hogy a Facebookhoz visszatérők közül sokan változtattak használati szokásaikon, így például karcsúsították az ismerősök listáját, eltávolították okostelefonjukról a Facebook appot, vagy korlátozták a közösségi oldalon töltött időt.