Meglepő módon nem mindig a felhő jelenti a megoldást. Nézzük csak meg, miről is van szó pontosan. A felhő jellemzően a nyilvános felhőt jelenti, amelyet egy alkalmazásszolgáltató, egy hyper-scaler vagy valamilyen más szolgáltató (xSP) üzemeltet. Jelentheti még a privát felhőt is, amelyet az xSP dedikált szervereken kezel. De mi a helyzet a helyi felhővel? Mi is ez, és vajon lehet ennek is szerepe?
Egyes alkalmazásokat és feladatokat a közelben kell tartani
A "helyi felhő" kifejezés önellentmondásnak tűnhet, de ne ítéljünk elhamarkodottan. Ez a megoldás számos olyan előnyt kínál, amelyeket figyelmen kívül hagynak, amikor egyébként ideális a helyzet.
Arra gondolok, hogy vannak olyan alkalmazások és feladatok, amelyeknek helyben kell maradniuk. Több oknál fogva is. Egyrészt a jogszabályi kötelezettségek miatt - különös tekintettel az adatvédelmi törvényekre, amely előírják az adattárolás konkrét földrajzi helyét. A késleltetés a másik ok - az elektronikus adatátvitel gyors, de ha a felhőbe vezető adatútvonal két végpontja a világ ellentétes csücskében van, akkor egyes feladatoknál problémák adódhatnak. Aztán ott van a biztonság kérdése - bár a hyper-scale felhőszolgáltatók egyértelműen rendbe tették a házuk táját az elmúlt években. Ennek ellenére maradtak olyan kockázatok, amelyek egyes hiperkényes alkalmazásoknál túl nagynak bizonyulhatnak, különösen a nyilvános felhőben. Aztán vannak olyan alkalmazások is, amelyeket a szervezet olyannyira testre szab az évek során, hogy az egész vállalatra nézve meghatározóak. Ezeket azért kell a közelben tartani, hogy kezelni lehessen a felmerülő problémákat.
Megfelelő feladatot a megfelelő helyen
Gyakran a költségmegtakarítást hozzák fel elsődleges érvként a felhő bevezetése mellett. A költség természetesen mindig fontos kérdés, ezzel mindnyájan tisztában vagyunk. A megfelelően használt felhő költséget takarít meg - ám maga a migráció jóval többe kerülhet, nem is beszélve az adatátviteli költségekről, ha később úgy döntenek, hogy a feladatokat a felhők között mozgatják vagy visszaköltöztetik az eredeti helyszínre. Egy általam megkérdezett elemzőt idézve: a felhő olyan, mint a taxi, olcsóbb, ha csak néha veszi igénybe az ember, de ha napi 24 órán át használja, éjszakára pedig a garázsában parkoltatja, a végén többe fog kerülni, mint egy saját kocsi.
Ma már arra is van lehetőség, hogy a szervezet élvezze a felhőmodell költségek és skálázhatóság terén kínált összes előnyét úgy, hogy közben az alkalmazásokat helyben tartja. Ha a költség a legfontosabb tényező, érdemes fontolóra venni a felhő alternatívájaként egy felhőszerű infrastruktúra helyi kialakítását a Fujitsu használat alapján fizetendő (pay-per-use) uSCALE modellje szerint.
A uSCALE mindkét terület előnyeit biztosítja. Az ügyfelek induló kiadás nélkül, azonnal hozzáférnek a legújabb felső kategóriás infrastruktúra-technológiához, és rugalmasan skálázhatják az erőforrásokat fel- és lefelé attól függően, hogy jól mennek-e a dolgok, vagy további változásokra kerül sor.
A megtakarítás számottevő lehet. Nemrég konfiguráltunk egy uSCALE IoT-megoldást egy mérnöki szolgáltatásokat nyújtó globális nagyvállalat számára, ahol ezután 71%-kal csökkent a felhőre fordított költség. Egy másik valós életből vett példában brit ügyfelünk, a Harbor Solutions a mentéshez, a katasztrófa utáni visszaállításhoz és az objektumtároláshoz vásárolt megoldást. A uSCALE fogyasztási modellje szerint helyben működő PRIMEFLEX for Nutanix Enterprise Cloud, Backup-as-a-Service (BaaS) és Disaster Recovery-as-a-Service (DRaaS) szolgáltatásokat biztosítunk számára. A tőkeköltség működési költséggé alakult, a megoldás pedig kikerült a cég könyveiből, és bővíthető adatközponti kapacitás áll rendelkezésre az adatmennyiség ingadozásainak kezeléséhez.
Amint látják, ez a modell gazdaságosság szempontjából még több előnyt kínál, mint a felhő. Tekintve, hogy már elérhető az ilyen jellegű rugalmasság, nem szabad, hogy a költség legyen a migráció elsődleges mozgatórugója. Ehelyett minden feladathoz ki kell választani a megfelelő felhőt, és a saját adatközpontot is fontolóra kell venni a lehetőségek között.
Ha nem a költség, akkor mi legyen a fő szempont?
Milyen szempontokat kell figyelembe venni a felhőhelyszín kiválasztásakor? A Fujitsu bevált módszertant állított össze, hogy segítsen ügyfeleinek megválaszolni ezt a kérdést. Adatvezérelt átalakítási stratégiánk (Data-Driven Transformation Strategy, DDTS) négy lépésből álló keretrendszerrel segít a feladatokat a megfelelő helyszínhez rendelni a tágabb értelemben vett digitális átalakulás részeként.
Az ügyfelek a négy lépés keretében felfedezhetik, létrehozhatják, megvédhetik és bevételszerzésre használhatják fel adataikat. A lépések a következők:
- Az adatalapú átalakulás kiinduló pontjának meghatározása
- A megcélzott adatarchitektúra létrehozása
- Az adatok védelme és biztonsága
- Üzleti értékteremtés
Ezen a folyamaton végighaladva mindenki megértheti, milyen kihívás áll előtte - mégpedig egy teljesítményközpontú megtérülési (ROI) felmérés részeként. Különösen a második lépést emelném ki: meg kell találni a megfelelő folyamathoz a megfelelő felhőt. Láthatják, hogy a teljes képet figyelembe vesszük annak kiderítéséhez, hogyan lehet a legtöbb értéket kinyerni az adatokból. A második lépésben azonosítjuk, megtervezzük és megvalósítjuk az Önök számára megfelelő adatarchitektúrát. Eközben pedig teljes nyitottan állunk a lehetőségekhez - így adott esetben az Önök helyszíni adatközpontja is lehet a megfelelő felhő.
Önöknél mi a legfőbb kérdés?
Mielőtt a felhőt kiáltanánk ki megoldásnak, szerintünk azt érdemes alaposan végiggondolni, hogy Önök milyen kérdésre keresik a választ. Így a felhőre jellemző teljesítmény és megtakarítások érhetők el - miközben potenciálisan kínzó fejfájások szűnnek meg például az adatok helyével, a késleltetéssel, a biztonsággal és az alapvető alkalmazások erősen testre szabott jellegével kapcsolatban. Nagyon jól ismerjük ezt a területet, és nyitott szemlélettel, valamint rendkívül innovatív megoldásokkal kezeljük a kihívásokat.
Christian Leutner a Fujitsu EMEA-régiójának alelnöke és termékértékesítési vezetője. Fő feladata, hogy biztosítsa az ügyfeleknek a technológiákat és a kapcsolódó szakértelmet az adatvezérelt átalakulás végrehajtásához.
Christian Leutner Bonnban él, és több mint 20 éve dolgozik az IT-termékek és -szolgáltatások ágazatában.
Szabadidejében szeret sportolni, főleg kirándulni, focizni, futni és síelni.