Magyar vállalatok IT stratégiája a válság alatt A gazdasági visszaesés következtében a magyar nagyvállalatok is kénytelenek 10-20, de esetenként akár 50%-kal kevesebb erőforrásból megoldani az informatikai hálózat működtetését és fejlesztéstét, ugyanakkor alapvető elvárás, hogy a vállalaton belül az informatikai szolgáltatás szintje ne csökkenjen. A vállalatok IT-osztályai eltérő módon reagálnak erre a helyzetre: egyes cégek a már meglévő, de még üzembe nem állított hardverek gyors csatasorba állításával hidalják át a krízist, míg mások az IT-szolgáltatóktól igénybe vett megoldások díjainak csökkentésével, illetve a szolgáltatási tartalom mérséklésével igyekeznek biztosítani az alacsonyabb működési költségeket. A magyar vállalatok a HP tapasztalata szerint fejlesztésekbe csak a kevés új hardvererőforrást igénylő, illetve a meglévő, de eddig egyáltalán nem, vagy csak alig használt erőforrások jobb kihasználását eredményező projektekbe mernek belefogni. Adatkommunikációs trendek – fontos a gyorsaság A HP Magyarország megoldásai a megváltozott hazai adatkommunikációs trendekre épülnek. A cég tapasztalatai szerint a telekommunikációs szolgáltatók által korábban nyújtott TDM alapú MLLN menedzselt bérelt vonali megoldásokat felváltják a lényegesen kedvezőbb árú L2 és L3 virtuális magánhálózati (VPN) megoldások. A VPN-nek köszönhetően a telekommunikációs gerinchálózatokon a szolgáltatók több ügyfél forgalmát képesek egyidejűleg kezelni és szétválasztani, így a megoldás hatékonyabb, mint a menedzselt bérelt vonal, mindemellett pedig lényegesen költséghatékonyabb is. A több telephelyes vállalatoknál a másik jellemző trend az adatközpont konszolidáció, centralizáció, amelynek során a végpontokról a központba kerülnek át az IT infrastruktúra elemei, például a szerverek, a tárolók, ahol jobb kihasználással szintén költségelőnyre lehet szert tenni. Ez viszont azzal jár, hogy a korábbi helyi hálózaton zajló forgalom átterelődik telephelyek közöttivé, itt viszont sokkal kisebb az elérhető sávszélesség, ugyanakkor lényegesen nagyobb a késleltetés, vagyis a felhasználók egy-egy szoftver elindulását és működését lényegesen lassabbnak tapasztalják majd. Kevesen veszik figyelembe, hogy a bérelt vonalról VPN-re történő átállás sikerének kulcsa, hogy újra kell tervezni a hálózat forgalomirányítását. Ebben is segít a HP: a cég felméri az ügyfél hálózatát és az azon futó alkalmazásokat, majd ennek megfelelően olyan routerek alkalmazására tesz javaslatot, amelyekkel teljes mértékben kihasználhatók a VPN előnyei. Ráadásul mindez – megfelelő finanszírozással – akár azonnali megtérülést is eredményezhet: a migráció eredményeképpen nagyobb havi szintű költség-megatakarítás keletkezik, mint az új hálózati rendszer díja. A HP ráadásul azt is felajánlja, hogy az ügyfél nevében tárgyal a telekommunikációs szolgáltatókkal, s csak olyan kapacitást kér a szolgáltatótól, amelyre az ügyfél alkalmazásainak valóban szüksége van. Megfelelő tömörítés – gyorsabb adatforgalom A HP másik megoldása a WAN hálózatok sebességét hivatott növelni: a földrajzilag nagy távolságra lévő telephelyek közti kommunikációban ugyanis sok a redundáns hálózati adatforgalom, vagyis a feleslegesen többször is elküldött adat. Ezért a hálózat végpontjaira telepített gyorsítók kiszűrik az adatforgalmat, s csak azokat az adatokat küldik el, amelyek valóban szükségesek, míg az állományok – például dokumentumok, Excel-táblázatok - előhívásához szükséges elemeket a WAN gyorsítók helyben tárolják. A HP mérései szerint így egy fájl átviteli sebessége a korábbinál átlagosan 10-15%-kal lehet gyorsabb, míg a második megnyitáskor – mivel ebben az esetben már nincs duplikáció, hanem a WAN-tárhelyről töltődik be a fájl – akár 1000-szeres is lehet a gyorsulás mértéke. Hasonló mértékű gyorsítást lehet elérni az Office alkalmazásokkal, illetve az internetforgalommal is. A HP az egyik közszolgáltatónál végrehajtott projektje során az összes alkalmazásra vetítetten 4-szeres átlagos gyorsítást ért el a vállalati alkalmazásokat tekintve, így elkerülhetővé vált egy egyébként betervezett sávszélesség-bővítés is. Akár azonnali megtérülés A két új megoldás nem csupán a hálózati és adatforgalmat hivatott gyorsítani, hanem segít a vállalatoknak a gazdasági visszaesés során költséget csökkenteni úgy, hogy a szolgáltatás jobb, gyorsabb lesz. A HP által egy 20 telephellyel rendelkező konkrét magyar vállalat esetében végzett számítás eredménye szerint a megtérülési idő (ROI) 24 hónap, ami a HP finanszírozásával azonnali megtérülést jelentett, hiszen a havi megtakarítás már az első hónaptól nagyobb volt, mint az infrastruktúra havi többletköltsége. Néhány szó a HP-ról: A világ egyik legnagyobb technológiai vállalataként a HP a technológia lakossági és üzleti célú felhasználásának egyszerűsítésére törekszik a nyomtatáson, a személyi számítástechnikán, a szoftvereken, szolgáltatásokon és az IT infrastruktúrán keresztül. További információ a HP-ról (NYSE: HPQ) a http://www.hp.com/ weboldalon. Szerkesztők figyelmébe: A www.hp.com/hpinfo/newsroom/ cím további HP-val kapcsolatos híreket és RSS linkeket tartalmaz.
Költségoptimalizáló hálózati megoldás a HP-től
A HP Magyarország Kft. ma két olyan költségoptimalizáló hálózati megoldást mutatott be, amelyeket kifejezetten a magyar nagyvállalatok igényei alapján készített el: a WAN hálózati gyorsítás és az L2 és L3 virtuális hálózati megoldások lehetővé teszik a több telephellyel rendelkező vállalatok számára, hogy a válság következtében szűkösebb IT-költségvetések ellenére optimálisabban, alacsonyabb havi költségek mellett használják a hálózatot.