2020 sok IT-vezető számára olyan hosszúnak tűnt, mint egy egész évtized. Északnyugat-Európa túlnyomó része tavaly március végén leállt, és többségünk még csak most, több mint 12 hónap elteltével kezd kilábalni a megszorításokból.
A szükség találékonnyá tesz, és a kihívásokkal teli időszakban sok informatikai felsővezető kényszerült korábban lehetetlennek tartott célok megvalósítására. Cégük teljes munkaerejének segítettek átállni a távoli munkavégzésre, és olyan rendszereket, eszközöket állítottak üzembe, amelyek révén a munkatársak otthonról is produktívan dolgozhattak.
Most eljött az ideje, hogy megálljunk egy pillanatra, visszatekintsünk az eredményekre, és gratuláljunk magunknak az elérésükhöz. Gyakran 2-3 éves átalakulási programokat sikerült 2-3 hónap alatt levezényelni. Az így elért üzleti agilitás és ellenálló képesség pedig elsősorban a biztonságos, rugalmas felhőszolgáltatások rendelkezésre állásának volt köszönhető.
Sok esetben a helyi telepítésű rendszerek állandó költsége indokolta a gyors felhőbevezetést. Ezek a rendszerek költséget generáltak, értéket viszont nem teremtettek. Ez a felismerés sok ügyfelünket stratégiaváltásra késztette. Volt köztük olyan pénzügyi szolgáltatócég, ahol korábban komplex irodabővítést terveztek, és olyan cég is, amely az adatközpontja áthelyezésére készült. Az eredetileg tervezett fizikai költözésből mindkét esetben szoftveralapú változtatás lett - ügyfeleink egyenesen a felhőbe költöztek, működési költséggé (OPEX) alakítva a tőkeberuházási költségeket (CAPEX).
Fontos felismernünk, mennyi pozitívummal jártak az általunk tapasztalt nehézségek. A világjárvány előtt tanúi voltunk az IT fokozatos demokratizálódásának, amelynek köszönhetően egyre nagyobb százalékban az üzleti terület bonyolította a technológiai beruházásokat a rugalmasság és a reagálókészség jegyében. A felhasználók bevonása a technológiai döntéshozási folyamatba rendkívül hasznosnak bizonyult a hagyományosan hosszú beszerzési ciklus lerövidítéséhez a sürgős igények teljesítése során. Egyes esetekben azonban az önállóság oda vezetett, hogy az IT-vezetők nehezen tudtak lépést tartani a korábban "árnyék IT"-nek nevezett infrastruktúra bővülésével. A világjárvány megfelelő kezeléséhez meg kellett találni az egyensúlyt. A felülről lefelé vagy alulról felfelé irányuló építkezés helyett azt az együttműködést az IT és a végfelhasználók között, amelynek keretében a technológiai rendszerbevezetést közvetlenül az üzleti célokkal kapcsolják össze.
Most, hogy túl vagyunk ezen az - egyik ügyfelünk által "az igény szerinti válságkezelése évének" aposztrofált - időszakon, amikor folyamatosan újabb technológiai megoldásokkal kellett előállni az új üzleti kihívások legyőzéséhez, hogyan tudják a vezetők hasznosítani a szervezet által elsajátított gyors döntéshozási képességet a digitális átalakulás során? Sokak számára a világjárvány túléléséhez szükséges üzleti agilitást biztosító felhőalapú környezet lesz a folyamatos átalakulás alapja. Itt az ideje, hogy az IT vezetők hasznosítsák az eddig megszerzett lendületet.
A célhoz vezető út megtervezéséhez tudnunk kell, hol tartunk
Először is, fel kell mérni, mi az, ami rendelkezésünkre áll. Lehet, hogy az adott pillanatban az IT-infrastruktúra hátráltatja a vállalat növekedését - de szeretnék elkerülni a jövőbeni meglepetéseket. A vállalat megtette a világjárvány eredményes kezeléséhez szükséges lépéseket, most pedig ideje, hogy a környezet optimalizálásával felkészüljön a jövőbeni üzleti működés igényeinek teljesítésére.
Részletes auditot kell végezni, mivel nagyon valószínű, hogy a cég olyan felhőszolgáltatásokat vesz igénybe, amelyekről az IT nem is tud. A siker titka az adatokban rejlik. Követni kell minden lehetséges mérőszámot, különös tekintettel a biztonságra, az ellenállóképességre, a költségekre és a hatékonyságra. A Fujitsu ügyfelei egyetlen irányítópult-ablakban felügyelhetik teljes hibrid környezetüket. Ha ez nem áll rendelkezésre, össze kell gyűjteni minden elérhető információt, főként a gyaníthatóan problémás területeken.
Amikor a vállalat már kézben tartja az adatvagyont, meg kell vizsgálnia a bennük rejlő összefüggéseket. A hibrid IT egyensúlyának optimalizálásakor vagy a feladatok többfelhős környezetben való újraelosztásakor nem szeretnénk egyetlen rendszert sem túlterhelni. Fontos tudni, hogy ezeknek a dolgoknak egy részére úgysincs ráhatásunk, hiszen a fizetési rendszertől a kormányzati rendszereken át a fizikai és szolgáltatási világ közötti kapcsolatokig, minden mindennel összefügg.
Arra is jó alkalom ez, hogy megvizsgáljuk a siker többi előfeltételének meglétét. Lehetnek köztük strukturális elemek - például az is, hogy elegendő felkészült munkatársunk van-e az infrastruktúra támogatására. Milyen SLA-kat és KPI-ket kell teljesítenünk? Hogyan fogjuk sikeresen kezelni a szállítói vagy partnerhálózatot a gyors döntéshozás támogatásához? Milyen mértékben kell partnereket bevonnunk a hiányzó készségek pótlására?
Az IT-vezetőknek a felhőért felelős CFO szerepét is magukra kell vállalniuk. Meg kell vizsgálniuk a pénzügyeket, hogy kiderítsék, miért fizetnek, és vajon az-e a legalkalmasabb megoldás. Mivel annyiféle opciót lehet néhány kattintással bevezetni, könnyen túlspecifikálhatjuk a rendszert. Gyakran kiderül, hogy a cég a fejlesztési környezetben is fizet minden kényelmi funkcióért, és hasonlóan a fizikai világban porosodó, elfelejtett szerverrackjeihez, olyan felhőszolgáltatásokat finanszíroz, amelyek létezéséről sem tud. Az összes lehetséges költséget figyelembe kell venni. Lehet, hogy azt feltételezzük, hogy a felhőalapú adattárolás költséghatékony, ám arra nem gondolunk, mennyibe kerülne a visszaállítás probléma esetén.
A következő lépések megtervezésébe feltétlenül be kell vonni az üzleti területet. Hiszen a technológia szerepe végső soron az üzleti működés támogatása. A Fujitsunál erősen hiszünk abban, hogy a co-creation a legjobb megoldás azonosításának egyik legeredményesebb módja. A hatékony IT-infrastruktúra szolgálja a vállalatot és teljesíti a különböző szervezeti egységek változatos igényeit. Az átalakulás során érdemes a kollégák szakértelmére támaszkodni.
A biztonság kiemelt szempont marad
Ha már tudjuk, mink van, és hova szeretnénk eljutni - azonosítanunk kell a hiányosságokat. Mivel a munkatársak már több mint egy éve otthonról dolgoznak, és sokféle eszközt használnak a vállalati hálózaton kívül, valószínűleg kiemelt szempont a biztonság, hiszen kiszélesedett a vállalatnál a támadási felület. Ezen a területen is kulcsfontosságú az együttműködés. A kiberbűnözés elleni védekezés leghatékonyabb módja a munkatársak oktatása. Megtapasztaltuk, hogy a személytelen, unalmas ppt diákkal nem érhető el a kívánt cél. Minden dolgozónak segíteni kell megérteni, milyen szerep hárul személyesen rá az eredményes védekezésben. Fel kell hatalmazni és bátorítani kell őket arra, hogy intézkedjenek, ha problémát észlelnek. Ha sikerül az egyes részlegekkel szorosan együttműködve, a számukra releváns biztonsági kockázatokra összpontosítani az oktatást, nem marad el a siker.
És ne felejtsünk el nyitottan gondolkodni a jövővel kapcsolatban. Előfordulhat, hogy az a felhőalapú vagy többfelhős infrastruktúra, amellyel sikerült túlélnünk az elmúlt évet, már nem lesz ideális a vállalat számára. Legfőbb ideje, hogy optimalizáljuk a rendszereket, gondoskodjunk róla, hogy minden feladat a legalkalmasabb felhőn fusson, és ellenőrzésünk alatt tartsuk a teljes infrastruktúrát. Jó hír, hogy már rendelkezésre állnak eszközök ennek a menedzseléséhez. Mi a Fujitsunál már olyan rendszerrel is rendelkezünk, amellyel a mainframe adatok áthelyezhetők a felhőbe - ha épp ez felel meg a vállalat üzleti céljainak.
És mi a helyzet akkor, ha az elmúlt évben nem sikerült átállni az agilis és felhőalapú működésre?
És mit tehetnek az elmúlt évet "átalvó" iparágak? A régió nagy részében ilyen volt például a kiskereskedelem, az utazásszervezés és a vendéglátás. Jó hír, hogy attól, hogy a többiek korábban érték el az érett többfelhős működés állapotát, még számukra sincs túl késő. Sőt, akár előnyükre is fordíthatják a lemaradást. Az elmúlt év rengeteg tanulsággal szolgált, és felhőpartnereink sok új szolgáltatást fejlesztettek ki, amelyek segítségével gyors léptekkel lehet haladni a bevezetésben.
Bárhol is tart a szervezet a többfelhős átalakulás útján, a Fujitsu eszközei segítséget nyújthatnak számára. Az AWS és az Azure gyors ütemű bevezetését támogató SpringBoard például automatizált "Infrastructure as Code" szemlélettel valósítja meg a felhőre való átállást, a felügyeletet és az irányítást. Szabványosított lépésekkel gyorsítja a folyamatot, bevált gyakorlatra épülő sablonokkal mutat irányt a csapatnak, és ellenőrző listákkal gondoskodik róla, hogy valóban mindenre gondoljanak a projekt során. Módszertanunk részeként rendszeresen ellenőrizzük az infrastruktúra műszaki állapotát, hogy az optimálisan szolgálja a szervezetet és elégítse ki az ügyfelek igényeit. Így szükség esetén menet közben tudjuk korrigálni a működést.
Az elmúlt évnek volt néhány értékes tanulsága. Például az, hogy a vállalatoknak nagyon jól kell tudniuk alkalmazkodni a bizonytalansághoz és a gyorsan változó elvárásokhoz, és nehéz visszalépni és kijavítani a dolgokat. Itt az ideje, hogy a vállalatok átálljanak a többfelhős működésre, és kiaknázzák a benne rejlő előnyöket. És annak is elérkezett az ideje, hogy az IT-vezetők kihasználják az eddig megszerzett lendületet, megragadják a lehetőséget, és elvezessék vállalatukat a jövőbe. Ha segítségre van szükségük a Covid utáni optimalizáláshoz, igénybe vehetik a Fujitsu minden platformon elérhető átalakulási workshopjait!
Sanjeev Kamboj - a Fujitsu Applications and Multi-Cloud üzletágának Észak- és Nyugat-Európáért felelős értékesítési és presales vezetője
Sanjeev igyekszik megismerni az ügyfelek üzleti működését meghatározó tényezőket, és műszaki szakértelmét kamatoztatva azonosítja, megtervezi és megvalósítja az e tényezőknek megfelelő és az adott ügyfél számára értéket teremtő webes architektúrát, stratégiát és konkrét többfelhős megoldást. Nagy gyakorlattal és mélyreható szakértelemmel vezeti az értékesítési csapatokat és azokat a nagyvállalati felhőműködésre szakosodott mérnököket, aki a Fujitsu kiemelt partnereivel (AWS, Microsoft, Oracle, VMware, Google) együttműködve, komplex megoldásokat dolgoznak ki az ügyfeleknek.