A hajó fedélzetén több mint 30 nemzet képviselői tartózkodtak, ami nyelvi nehézségeket okozott a kommunikációban.
Ebben a blogbejegyzésben bemutatom, hogyan segített a Fujitsu speciális munkacsoportja megakadályozni a Covid19 terjedését és miként figyelte a legénység egészségi állapotát egy chatbot segítségével.
Dr. Sando, a Nagaszaki Egyetem munkatársa segítséget kért a nemzetközi veszélyhelyzet kezeléséhez
Április 22-én dr. Eiichiro Sando, a Nagaszaki Egyetem trópusi betegségekkel foglalkozó intézetének munkatársa kétségbeesetten hívta a Fujitsu speciális munkacsoportját. Dr. Sando járványügyi szakember, a japán Egészségügyi, Munkaügyi és Szociális Minisztérium új koronavírus központjában létrehozott akciócsoport tagja. Jelenleg ő felel a járványügyi szabályozásért Nagaszakiban.
"Járványgóc alakult ki egy Nagaszakiban horgonyzó óceánjáró fedélzetén" - közölte dr. Sando izgatott hangon. "Három hajó horgonyoz a kikötőben, összesen közel 2000 fővel a fedélzeten. Az egyik hajón 623-ból 20 ember már megfertőződött. Ha a másik két hajón is vannak már fertőzöttek, fennáll a kockázata a betegség továbbterjedésének."
A fertőzött hajó épp felújítás alatt állt, így utasok nem tartózkodtak rajta, csak a vegyes állampolgárságú személyzet. "Egy orvos van a fedélzeten, a legénység állapotáról nincs információnk" - magyarázta dr. Sando. "Olyan egészségügyi állapotfigyelő chatrendszerre van szükségünk, amely képes több idegen nyelv támogatására. Mikorra tudnának ilyet szállítani?" - kérdezte.
A Costa Atlantica, az olasz óceánjáró, ahol kialakult a járványgóc
Sürgős probléma
Dr. Sando jelentkezése után a Fujitsu speciális munkacsoportja időszűke miatt a rendelkezésre álló töredékes információk alapján kidolgozta a specifikációt. Azonnal hozzáfogtak a fejlesztéshez.
A rendszer a Japánban már 90 önkormányzatnál és egészségközpontban használt egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatás mintájára, a CHORDSHIP felhőalapú szolgáltatási platformra épült.
Mivel a legénység nemzetközi volt, a megoldást japánról angolra lokalizálták, az általános rendszerazonosítókat pedig a legénység személyazonosítóira és a hajó kabinszámaira cserélték.
Dr. Sando hívása után mintegy kilenc órával - április 22-én este 7 órakor - a Fujitsu leszállította az egészségügyi állapotfigyelő chatbot testre szabott, angol változatát.
Dr. Sando is munkához látott, hogy a megfelelő szakemberek a rendszer segítségével megkezdhessék a járványügyi helyzet elemzését, és intézkedéseket hozhassanak a Covid19 terjedésének megakadályozására.
Az egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatás angol változatának adatbeviteli képernyői. Azok, akik kapcsolatba kerültek a vírussal, naponta beszámoltak egészségi állapotukról okostelefonon, és az orvos listaformátumban kezelte az információkat. A módszer az orvos és a fertőzöttek számára is egyszerűsítette a folyamatot.
A fertőzés nem közigazgatási joghatóság alatt, hanem egy magántulajdonban lévő külföldi hajó fedélzetén történt. Ez azt jelentette, hogy nem volt hol kezelni a legénységet, és még ha partra szálltak volna is, nehézséget okozott volna elszállításuk a fertőzött, vörös zónából. Ezt figyelembe véve az egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatás és a folyamatos támogatás biztosítása tűnt a legjobb lehetőségnek.
A 623 tagú legénység állapotát egy orvos és ápolócsapata figyelték a fedélzeten, akik nagy terhelés alatt dolgoztak. Fennállt a kockázata, hogy ha az orvos is megbetegszik, nem lesz, aki ellássa a betegeket.
Április 23-án 48-ra nőtt a fertőzöttek száma, egy személyt kórházba szállítottak. Ez Nagaszaki-szerte aggodalmat keltett.
Április 24-en további 43 főnél igazolták a fertőzést, ami így összesen már 91 fertőzöttet jelentett.
Április 27-én és 28-án három beteget szállítottak kórházba, és továbbra is feszült volt a helyzet.
Alkalmazkodás az igényekhez
A szállítást követően a Fujitsu naponta fejlesztette tovább a rendszer funkcióit, igazodva a hajón uralkodó helyzethez és az érvénybe léptetett ellenőrző intézkedésekhez. A Fujitsu közben olyan megoldással is kiegészítette a rendszert, amely révén a legénység tagjai okostelefonon számolhattak be egészségi állapotukról és testhőmérsékletükről, így a fedélzeten tartózkodó egyetlen orvos hatékonyabban tudta követni a 623 fő állapotát.
Az egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatás adminisztrációs képernyője. A rendszer valós időben gyűjtötte a legénység által okostelefonon megadott, a járványgóc kézben tartásához szükséges információkat.
Kockázati tényezők észlelése
Egy zárt hajón egyszerre kell dolgozni a megelőzésen és a reagáláson. Amint az kiderült, a Covid19 súlyosabb lefolyású, ha a betegnek van valamilyen krónikus betegsége, dohányzik vagy fennállnak nála bizonyos egyéb kockázati tényezők. A Fujitsu ezeket a szempontokat is felvette a rendszerbe a kockázati tényezők mielőbbi azonosításához. Hogy a válaszadók az adatbevitel befejezése előtt ne lépjenek ki a rendszerből a túl sokféle, bonyolult válaszlehetőség miatt, a Fujitsu felülvizsgálta az adatbeviteli naplókat és módosításokat hajtott végre.
Rendszeres adatszűrés
Dr. Sando naponta ellenőrizte a bevitt információkat, amelyeket napi kétszer dolgoztak fel a megfelelő szűrés érdekében, majd a hajó rendelkezésére bocsátották őket. Az adatokat kivonatolás után megjelenítették, és a testhőmérséklet vagy a tünetek változására jelölésekkel hívták fel a figyelmet. A Fujitsu az adminisztrációs képernyők funkcióinak módosításával felgyorsította dr. Sando számára az adatkinyerés folyamatát.
Többféle okostelefon-modell és időzóna
A legénység által használt okostelefonok típusa nem volt ismert, ezért a Fujitsu úgy alakította ki a rendszert, hogy az többféle böngészővel is működjön.
Az okostelefonok időzónája azonban még így is problémát jelentett, mert a mobilok 30 ország helyi ideje szerint voltak beállítva. Emiatt az adatgyűjtés dátumai és időpontjai eltértek egymástól, függetlenül attól, hogy mindenki japán idő szerint délelőtt 9 órakor adta meg az adatokat. A probléma megoldása érdekében a Fujitsu olyan funkcióval egészítette ki a rendszert, amely képes volt az összes időt japán időre konvertálni, hogy egységesen a meghatározott időpontban történjen az adatgyűjtés.
A Fujitsu összesen 20 kisebb funkcionális változtatást hajtott végre egy hét alatt, közvetlenül reagálva a rendszerhasználattal kapcsolatos igényekre.
Az orvos és az ápolószemélyzet által tapasztalt minden problémát jelentettek a Dr. Sandóval folytatott online egyeztetés során, és a rendszert ennek megfelelően módosították. Húsz funkcióbővítést hajtottak végre.
A legénység stresszszintjének csökkentése
A hajó fedélzetén eltöltött hosszú idő a legénység néhány tagjánál mentális és/vagy fizikai megbetegedést okozott. Mivel a betegszám növekedése tovább fokozta volta az orvos munkaterhelését, lépéseket tettek az egyéb betegségek visszaszorítására. Ennek érdekében kivonatolták az egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatásban küldött hozzászólásokból a legénység igényeit, és ezeket is elküldték az óceánjárót üzemeltető cégnek, hogy biztosítani tudják a megfelelő támogatást.
Az okostelefon-alapú chatrendszer hatékony eszköz volt a legénység gondolatainak és véleményének megismerésére. A legénység egy román tagja például ilyen igényt közölt a rendszeren keresztül: "Szinte kizárólag ázsiai ételeket kapunk. Mivel román vagyok, szeretnék európai ételeket enni."
A jövő monitorozása
Április 25-én a 623 főből 148-nál igazolták a fertőzést. A Japán állam és a Fujitsu által nyújtott teljes körű támogatásnak köszönhetően ekkor már csak eggyel nőtt az új fertőzöttek száma. A hét súlyos állapotú beteg helyi kórházba szállítását az egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatásban gyűjtött információk alapján szorosan összehangolták a fogadó intézménnyel.
Az érintettek egészségi állapotának alapos ismerete lehetővé tette, hogy a legénység negatív tesztet produkáló tagjai május elejétől kezdve hazatérjenek. Május 10-én már csak mintegy 400 fő tartózkodott a hajón.
A járványügyi projekt sikere a hajón zajló folyamatok és a japán csapat (Nagaszaki prefektúra önkormányzata, a minisztérium akciócsoportja, a Fertőző Betegségek Nemzeti Intézete, a DMAT, a japán védelmi erők és más szervezetek) által végzett munka összehangolásának volt köszönhető.
A Fujitsu speciális munkacsoportja a dr. Sandóval folytatott online egyeztetések alkalmával értesült a hajó fedélzetén felmerülő problémákról. Bár közvetlenül nem találkozhattak a legénységgel, az adatokon keresztül kapcsolatban voltak velük, csakúgy, mint a Nagaszaki prefektúra önkormányzata reagáló központjának munkatársaival.