Amelyek segítenek lépést tartani a digitális átalakulás gyors ütemével a különböző ágazatokban és szektorokban, és képet adott a vállalat munkastílust megújító innovációiról.
A rendezvényen részt vett Norihiko Sasaki, a NewsPicks Studios főszerkesztője és vezérigazgatója is. A Fórumról a Fujitsu vezetőjével, Iwao Nakayamával együtt tudósított. Íme néhány fontos gondolat Sasakitól a Fujitsu által megvalósítani kívánt jövőről és a mögöttes technológiáról.
Nakayama: Köszönöm szépen, hogy időt szánt ma rám, Sasaki szan. Kezdjük a kiállított 5G-megoldásokkal.
Sasaki: Köszönöm. A munkám során főleg az 5G-vel foglalkozom, így ez nagyon releváns téma a számomra.
Nakayama: Mennyire játszik központi szerepet az 5G a munkájában?
Sasaki: Úgy egy évvel ezelőtt megalapítottam a NewsPicks Studios videókészítő vállalkozást. Az utóbbi években főként videógyártással foglalkoztam. A nagy sebességű, nagy kapacitású, kis látenciaidejű 5G-infrastruktúra minden eddiginél gazdagabb multimédiás tartalmak terjesztését teszi lehetővé.
A videó a multimédiás tartalom egyik típusa. A 4G és az LTE megjelenése óta a videó segítségével gyorsan lehet terjeszteni a tartalmakat. Úgy gondolom, hogy a jövő még több lehetőséget tartogat ezen a téren. Meggyőződésem, hogy a videós tartalmak aranykorához közelítünk - és itt nem csupán a szórakoztató tartalmakra gondolok. A videókat valószínűleg nagyon sokféle területen fogják használni, például az oktatásban és a gyógyászatban is.
Nakayama: Egyetértek. Amikor az 5G-t említi, lehet, hogy az emberek mobilszolgáltatói tevékenységre gondolnak, de az ügyfeleknek többre van szükségük nagy sebességű hálózatnál.
A hálózat csupán eszköz. Az ügyfelek megoldást keresnek a problémáikra, és szeretnék, hogy kielégítsék az igényeiket. A Fujitsu már eddig is számos vállalatnak szállított hálózati technológiára épülő IT-megoldásokat. A 5G bevezetésének előkészítési szakaszában tartunk, és hamarosan az innováció új hullámának elindítására alkalmas megoldásokat fogunk tudni szállítani.
Sasaki: A Fujitsu már régóta külön üzletágat tart fenn a mobilszolgáltatói bázisállomások támogatására, megoldásüzletágával pedig a vállalati és önkormányzati ügyfeleket veszi célba. Ez kiváló üzleti lehetőségeket kínál.
Nakayama: Napirenden van a hálózati infrastruktúra reformja. Hallott már a "helyi 5G" fogalmáról? A vállalatok és az önkormányzatok hamarosan képesek lesznek a közösség és az iparág egyedi igényeire szabott, dedikált hálózati környezetek kialakítására.
A helyi 5G fontos alkalmazási területei közé tartoznak a gyárak, a kórházak és a stadionok. Gondoljunk csak bele, mekkora problémát jelentenek azok a vidéki területek, ahol sok idős ember él, ugyanakkor nincs elég orvos és kórház az ellátásukhoz. Ilyen esetben a helyi önkormányzatok és vállalkozások saját 5G hálózatokat hozhatnak létre távgyógyászati célokra.
Sasaki: Ez olyan területnek tűnik, ahol a Fujitsu jól tudja hasznosítani rendszerintegrátori tapasztalatait.
Sokat hallunk az 5G-ről, de szerintem az emberek többsége, magamat is ideértve, még mindig nincs tisztában azzal, milyen új szolgáltatások bevezetését teszi lehetővé ez a technológia.
Nakayama: A mesterséges intelligencia terjedésével felmerült az MI fekete dobozának problémája.
Sasaki: Mire gondol pontosan?
Nakayama: A mélytanulásban, amikor az MI választ ad valamire, a legtöbb esetben nehezen azonosítható ennek a válasznak a háttere és az, hogy milyen logikai folyamatokat követve született meg az adott válasz. Ezért hívjuk ezt "fekete doboznak".
Vállalati alkalmazás esetén egyértelmű indoklás hiányában az ilyen válaszokat nem tekintik megbízhatónak, ezért kockázatosnak tartják az alkalmazásukat. Ezért az MI-szállítók már proaktívan dolgoznak az átlátható mesterséges intelligencia kidolgozásán.
Sasaki: És milyen szemléletet követ a Fujitsu ezen a területen?
Nakayama: Az elsők között fejlesztettünk technológiákat a világon a "megmagyarázható MI" koncepció jegyében. A "megmagyarázható MI" olyan technológiákra utal, amelyek elemzik a big datán belüli ok-okozati összefüggéseket, és - racionális érveléssel és bizonyítékokkal - az emberek számára is érthető módon meg tudják magyarázni a válaszokat.
E munka során a Fujitsu kidolgozta a "Wide Learning" és a "Deep Tensor" nevet viselő gépi tanulási technológiákat, amelyek érthető érvekkel támasztják alá a kapott eredményeket. Szintén a vállalatunk fejlesztette ki a "Knowledge Graph" tudásfeldolgozó technológiát, amely megmutatja az eredmények hátterét és a mellettük szóló bizonyítékokat, teljesítve ezzel a "megmagyarázhatóság" kritériumát.
Sasaki: Akár vállalatokról, közintézményekről vagy egészségügyi intézményekről beszélünk, ha kellő megalapozottság nélkül használják az MI-t a döntéstámogatásra, a döntés nem lesz hiteles. Ez különösen lényeges az egészségügyben, ahol sokszor valóban élet-halál kérdésről van szó. Ezért annyira fontos a megmagyarázhatóság.
Nakayama: A mesterséges intelligenciáról beszélve meg kell említenünk a számítási teljesítménnyel kapcsolatos technológiai problémákat és az óriási adattömeg feldolgozásának kérdéseit. A számítástechnika következő generációs megtestesülésének tekinthető kvantumszámítástechnika sok figyelmet kap, de a kvantumtechnológia valós alkalmazása egyelőre nem életképes.
A Fujitsu éppen emiatt fejlesztette ki a Digital Annealert, egy olyan általános rendeltetésű számítógépet, amely a kvantumviselkedést digitálisan reprodukálva oldja meg a kombinatorikus optimalizálási problémákat.
Sasaki: Ezzel a módszerrel nagyszámú lehetőség közül lehet kiválasztani a különféle feltételek fennállása esetén optimális kombinációt. Minél hosszabb az adatsor, annál hatékonyabb a válaszadás, ám ehhez óriási számítási erőforrások szükségesek.
Nakayama: Így van. Ha gyorsabban tudunk sok adatkombinációt feldolgozni, új felfedezéseket tehetünk lehetővé például a gyógyszerkutatások és az anyagfejlesztés terén. Számos olyan terület van jelenleg, ahol a számítási erőforrások hiánya gátolja a fejlődést.
A kvantumszámítógépekről mindenki tudja, hogy le tudják majd győzni ezt a kihívást, ám a technológia még korai stádiumban van. Emiatt fejlesztettük ki a Digital Annealert, amely a kvantumszámítógépekhez hasonló feldolgozási kapacitást bocsát rendelkezésre.
Nakayama: Az idei rendezvényen a kiállított megoldásokat nem csupán a technológia jellege, hanem aszerint is rendszereztük, hogyan támogatják az egyes iparágak digitális átalakulását. Szeretném, ha mindenki láthatná gyártóipari standunkat.
A gyártóiparban gyakran beszélnek manapság "digitális ikrekről". A név kifejező, hiszen digitálisan reprodukált másolatokról van szó. A fizikai világ információt az IoT és más technológiák segítségével, közel valós időben továbbítják a kibertérben. Az adatokat aztán felhasználják arra, hogy az internet világában reprodukálják a fizikai környezetet.
Sasaki: Korábban még soha nem hallottam a "digitális ikrekről", de a fizikai környezet közvetlen reprodukálása a kibertérben izgalmas koncepciónak tűnik. A Fujitsu is gyártócég, így gondolom, jelentős saját tapasztalatot tudnak hasznosítani ezen a területen. A gyártóiparban más technológiákat, például az IoT-t és az MI-t is ígéretesen lehet alkalmazni.
Nakayama: A fizikai világot lemásoljuk a digitális világba, ahol szimulációkat tudunk futtatni. Megnézhetjük, mi történik néhány perc vagy óra múlva, majd ezt a tudást a fizikai világban alkalmazhatjuk. A gyártóipar ebbe az irányba mozdul el.
Nakayama: A kiskereskedelmi standra is szeretném felhívni a figyelmet.
Itt egy olyan személyzet nélküli boltot mutatunk be, ahol a vásárlók készpénz nélkül fizethetnek. A bevásárlókocsijukhoz rögzített okostelefon leolvassa a termékek vonalkódját, a fizetés pedig a regisztrált fizetési mód szerint történik. A Fujitsu biometrikus azonosítási technológiájával (vénaszkenner) egyszerre kínálunk biztonságos és kényelmes vásárlási élményt.
Sasaki: Jól hangzik. Számomra különösen izgalmas lehetőség, mivel vásárláskor hajlamos vagyok türelmetlenkedni. Ez a technológia megtakarítja a szupermarketekben sorban állással töltött időt.
Ezen a területen nagyon aktív az Amazon Go és más külföldi cégek, és nagy örömmel látom, hogy végre a Fujitsu és más japán vállaltok is hozzáfogtak a globálisan értékesíthető megoldások fejlesztéséhez.
Nakayama: Most, hogy már a teljes kiállítást látta, mit talált a legérdekesebbnek?
Sasaki: Óriási potenciált látok az új "információbank" rendszerben, amely az iparági és rendszerhatárokon átívelve tárolja, kezeli és szolgáltatja a személyes adatokat, majd az ebből keletkező előnyöket visszajuttatja az érintetteknek.
A magánszemélyek és a vállalatok adatait stratégiai szemlélettel kezeljük. Ezen a területen is komoly növekedési lehetőségeink vannak. Azt azért elmondanám, hogy szívesen adnék ennek a megoldásnak izgalmasabb nevet.
Komoly hatást gyakorolt rám az idei rendezvényen hangsúlyosan megjelenő bizalom kérdése. Úgy gondolom, hogy a jövőben nagyon fontos szerepet játszik majd a bizalom a versenyképesség növelésében - az információbiztonság és a tisztességes adatkezelés szempontjából egyaránt.
Nakayama: Így van. Visszautalva a digitális ikrekre, a jövőben arra számíthatunk, hogy sokféle tárgyat és tevékenységet is reprodukálni fogunk a digitális világban. Szerintem ez sokkal kényelmesebbé teszi majd a dolgokat, de megvan a maga kockázata.
Így a biztonságot és védelmet nyújtó megoldások is még több figyelmet kapnak majd a jövőben. Ez összecseng a Fujitsu idei szlogenjével, mely szerint bizalmi alapokon nyugvó jövőt építünk.
Nakayama: Nem muszáj mindent elmondania, de szeretném megtudni, hogy őszintén mi a véleménye rólunk az idei Fujitsu Fórum után.
Sasaki: Egy korábbi munkahelyemen, a Toyo Keizai kiadóvállalat Weekly Toyo Keizai magazinjának tudósítójaként egyszer épp a Fujitsuról kellett írnom.
Akkoriban a cikkem főleg a hardverekkel és a rendszerintegrációval foglalkozott. Már akkor is éreztem, hogy e területek új megoldásain kívül létezik egy olyan nagyobb szabású trend is, amely túllép a rendszerintegrátori rendszer keretein. Meggyőződésem, hogy rendkívül fontos szerepet játszik az, hogy a Fujitsu milyen stratégiával mutatja be a világnak ezt az új identitást és azon belül az új márkastratégiát.
A média gyakran felkapja a végfelhasználóknak szóló dolgokat, ám a japán cégeknek a B2B szegmens a fő erősségük. Úgy gondolom, hogy a Fujitsunak a vállalatok és közintézmények infrastruktúrájának innovatív fejlesztésével kellene formálnia a társadalom jövőjét.
Nakayama: Köszönöm a biztató szavakat. A névjegykártyám szerint a Fujitsu népszerűsítéséért felelek, tehát az a feladatom, hogy a lehető legkülönfélébb módokon, minél több embernek és minél érthetőbben kommunikáljam a Fujitsu technológiáit és megoldásait. Szeretném, ha az emberek megértenék, hogyan járulnak hozzá technológiáink és megoldásaink a társadalom fejlődéséhez.
Fujitsu Magyarország