Az "új normálisnak" számító jelenlegi helyzet hatással van a dolgozók munka és magánélet közötti egyensúlyára. A dolgozók csaknem egyharmada (31%-a) arról számolt be, hogy most a korábbinál több időt tölt munkavégzéssel. 46%-uk ugyanakkor azt mondta, hogy több időt tud a személyes tevékenységekre fordítani. Ez a változás talán annak tudható be, hogy az embereknek most nem kell annyit ingázniuk vagy utazniuk ahhoz, hogy eljussanak a munkahelyükre.
A jelentésből az is kiderül, hogy a dolgozók nehezebben tudják elkülöníteni egymástól a munkát és a személyes tevékenységeket, különösen akkor, ha az informatikáról van szó. A vállalkozások számára aggasztó lehet, hogy a saját bevallásuk szerint az otthonról való munkavégzés kezdete óta több felnőtt tartalmat néző dolgozók 51%-a azt állítja, hogy a munkájához használt készüléken nézi a felnőtt tartalmakat. A dolgozók csaknem egyötöde (18%-a) ráadásul olyan készüléken teszi ezt, amelyet a munkáltatója biztosított a számára, 33% pedig azt mondta, hogy a munkavégzéshez is használt saját készülékén néz felnőtt tartalmakat.
A dolgozók 55%-a továbbá arról számolt be, hogy mostanában többet olvas híreket, mint mielőtt elkezdett volna otthonról dolgozni. Bár ez érthető, hiszen az emberek naprakészek akarnak lenni a koronavírussal kapcsolatos legújabb fejleményekből, e tevékenység 60%-át azon a készüléken végzik, amelyet munkavégzéshez is használnak. Ez pedig akár malware-fertőzésekhez is vezethet, ha a dolgozók nem figyelnek oda arra, hogy milyen forrásokat és weboldalakat látogatnak.
A dolgozóknak az is szokásukká válik, hogy a személyes szolgáltatásokat munkavégzési célokra használják, ami növeli az árnyékinformatika potenciális kockázatát, többek között az érzékeny adatok nyilvánosságra kerülését. Például a dolgozók 42%-a a saját személyes e-mail címét használja munkaügyekhez, 49%-uk pedig úgy nyilatkozott, hogy nőtt az e-mail-használata, mióta otthonról dolgozik. 38%-uk olyan személyes üzenetküldő szolgáltatást használ, amelyet a munkahelyi IT-részleg nem hagyott jóvá, 60%-uk pedig gyakrabban használ chatszolgáltatást az új körülmények között.
"A szervezetek nem teljesíthetnek minden felhasználói igényt, például nem engedhetik meg, hogy a dolgozók tetszés szerinti szolgáltatásokat használjanak. Fontos megtalálni az egyensúlyt a felhasználói kényelem, az üzleti szükségszerűség és a biztonság között. Ennek eléréséhez egy vállalatnak a csak minimálisan szükséges jogosultságok elve alapján kell hozzáférést biztosítania a szolgáltatásokhoz, VPN-t kell létrehoznia, valamint biztonságos és jóváhagyott vállalati rendszereket kell használnia. Az ilyen típusú szoftverekben lehetnek bizonyos korlátozások, amelyek kis mértékben csökkentik a használhatóságot, de nagyon jól garantálják a biztonságot" - mondta el Andrej Jevdokimov, a Kaspersky információbiztonsági igazgatója.
Annak biztosítására, hogy a vállalkozások mindent megtegyenek a dolgozóik és a vállalati adatok biztonságban tartása érdekében, a Kaspersky az alábbi intézkedések meghozatalát ajánlja a munkáltatóknak:
· Szervezzenek alapvető biztonság-tudatossági képzést a dolgozóknak. Ez online is megoldható, a témakörök pedig terjedjenek ki a legalapvetőbb gyakorlatokra, például a fiók- és a jelszókezelésre, a biztonságos levelezésre és a végponti biztonságra. A Kaspersky és az Area9 Lyceum készített egy ingyenes modult, amely segít abban, hogy a dolgozók biztonságosan dolgozhassanak otthonról.
· Gondoskodjanak arról, hogy az eszközök, a szoftverek, az alkalmazások és a szolgáltatások mindig frissítve legyenek a legújabb javításokkal.
· Telepítsenek fel már bizonyított szoftvert, például a Kaspersky Endpoint Security Cloudot minden végpontra (a mobileszközökre is), és kapcsolják be a tűzfalakat. Bármilyen megoldást használjanak is, az tartalmazzon webes fenyegetések és e-mailes adathalászat elleni védelmet.
Azoknak a dolgozóknak és felhasználóknak, akiknek a saját készülékeikről kell otthonról dolgozniuk, a Kaspersky a következőket ajánlja:
· Használjanak megbízható biztonsági megoldást, például a Kaspersky Security Cloud szoftvert, amely fenyegetések széles köre ellen biztosít átfogó védelmet.
· Szigorúan csak megbízható forrásokból töltsenek le oktató vagy szórakoztató tartalmat.
Ha többet szeretne megtudni arról, hogyan érintette az otthoni munkavégzés a dolgozókat, és ha el szeretné olvasni a teljes jelentést, keresse fel a https://www.kaspersky.com/blog/report-covid-wfh/ webhelyet.
A Kasperskyről
A Kaspersky egy 1997-ben alapított globális kiberbiztonsági vállalat. A Kaspersky internetes fenyegetésekkel kapcsolatos tudását és biztonsági szakértelmét folyamatosan innovatív biztonsági megoldások és szolgáltatások fejlesztésére használja, hogy védelmet kínáljon vállalkozások, a kritikus infrastruktúra, a kormányok és a fogyasztók számára világszerte. A vállalat széleskörű biztonsági portfóliójába vezető végpont védelmi és számos speciális biztonsági megoldás és szolgáltatás tartozik, az összetett és fejlődő digitális veszélyekkel elleni küzdelem érdekében. Több mint 400 millió felhasználót védenek a Kaspersky technológiái, valamint 270.000 vállalati ügyfélnek segítenek megóvni azt, ami a legfontosabb számukra. További információ: www.kaspersky.com