Az óvatosságon és a kockázat elleni védekezésen alapuló biztosítási szektor hagyományosan nehezen alkalmazkodik a változásokhoz. Az erős szabályozottság, a bürokrácia, a 2008-as pénzügyi világválság és 2020-as Covid19-világjárvány nyomás alá helyezte a biztosítótársaságok mérlegét, és tovább szűkítette a nyereséghányadukat - így saját üzletágukban nekik is kockázattal kell szembe nézniük. Az önkiszolgálás digitális korszaka, az azonnali ajánlatok, a dinamikus árképzés és a testre szabott termékek miatt ugyanakkor az ügyfelek is egyre nagyobb követelményeket támasztanak, és többet várnak el a biztosítási élmény és a termékek személyre szabása terén.
A fenti tényezők egyesített hatására reagálva az iparág kénytelen radikális változtatásokat végrehajtani, amelyek megvalósításában kiemelt szerepet játszik egy kulcsfontosságú technológia: a mesterséges intelligencia.
A biztosítás mindig is adatvezérelt iparág volt. Az MI-t pedig az adatok működtetik és éltetik. Ezért a haladó gondolkodású és technológiailag felkészült biztosítótársaságok egyre gyakrabban MI-rendszereket és -megoldásokat vesznek igénybe működési költségük csökkentése, bevételük növelése, a biztosítási csalások visszaszorítása, valamint az átlátható ügyfélélmény megvalósítása és tökéletesítése terén.
A biztosítási szektor átalakulása - miért használjunk MI-t?
A mesterséges intelligencia alkalmazása miatt már átalakulóban van a biztosítási szektor.
- Hatékonyságnövelés: A biztosítási szektor működése erősen folyamatközpontú, és jelentős költségcsökkentést lehet eléri a folyamatok automatizálásával. Ráadásul az MI tanulási képessége az idő előrehaladtával tovább növeli az automatizációs költségmegtakarítást. Míg a jelenlegi RPA automatizációs rendszerek mintegy 20%-kal mérséklik a költségeket, a gépi tanuláson alapuló hiperautomatizáció 60% körüli megtakarítást ígér.
- Kevesebb biztosítási csalás: Az MI már bizonyított a visszaélések elleni fellépés terén a pénzügyi szektorban, ahol mintafelismerési képességével kiválóan képes azonosítani a gyanús tranzakciókat. A biztosítási szektorban ez a képesség jól kombinálható a hagyományos strukturálatlan és strukturálatlan adatok (pl. képek, közösségi média) integrálásának lehetőségével, annak észlelésére például, ha ugyanazt a képet többször használják fel biztosítási kárigény bejelentésekor.
Jobb ügyfélélmény és biztonságosabb vezetés
A gépjárműbiztosítási kárigények feldolgozásakor a biztosítótársaságok jelenleg a sofőrök szubjektív balesetleírására támaszkodnak. A pontosság rovására mehet a sofőr érzelmi állapota, csakúgy, mint az esemény és a biztosítótársasággal való kapcsolatfelvétel között eltelt idő.
Az Aioi Nissay Dowa Insurance biztosítótársaság a Fujitsu MI-alapú képfelismerési technológiájával rögzíti pontosan és objektíven az eseményeket, felére csökkentve ezzel a biztosítási kártérítés kifizetéséig eltelt időt. Az MI-megoldást alkalmazó partnerkapcsolat elsődleges célja azonban a balesetek megelőzése. És ez még csak a kezdet.
Az MI-technológia és a biztosítás jövője
Az MI új alapokra helyezi a biztosítási szektor működését.
- Reaktív-proaktív váltás: Agilis, MI-vel támogatott, valós idejű adatinfrastruktúra birtokában a biztosítótársaságok továbbléphetnek a "javítás és csere" modelltől a sokkal költséghatékonyabb "előrejelzés és megelőzés" modell felé. Utóbbi modell úgy működik, hogy óriási adattömeget elemezve mintákat keres a konkrét kockázatok okai között. A minta kezdetét a valós idejű adatok között azonosítva lehetővé teszi, hogy a vállalat még annak kibontakozása előtt beavatkozzon.
- A kialakuló kockázatok modellezése: Az MI valós időben óriási adattömeggel látja el a biztosítási matematikusokat, így lehetővé teszi számukra, hogy kialakulás közben, dinamikusan modellezzék az új kockázatokat. Ugyanazokat a technikákat használják az előrejelzésre és a megelőzésre az egyéni ügyfelek szintjén és makroszinten is. Így modellezhetők az új és példa nélküli kockázatok például az internetbiztonság, a klímaváltozás, az önvezető járművek használata területén, vagy olyan esetben, amikor például a folyamatosan érkező okostelefon-értesítések elvonják a sofőrök figyelmét.
Fujitsu MI: a felelős mesterséges intelligencia benchmarkja
A Fujitsu MI nem az egyetlen, de kétségkívül egyedülálló MI-megoldás a piacon. Valódi emberi kihívásokra összpontosítunk, és ezekre fejlesztünk MI-megoldásokat - ezt nevezzük emberközpontú mesterséges intelligenciának.
· Értéket teremtünk,
· beépítjük a mesterséges intelligenciát a meglévő folyamatokba,
· megbízható MI-t alkalmazunk,
· gyorsan bevezetjük a megoldásokat.
Ezen keresztül pedig lehetőséget biztosítunk a folyamatok hatékonyságának javítására, az ügyfélélmény továbbfejlesztésére, új üzleti modellek megalkotására és a működés fenntarthatóságának növelésére - a biztosítási szektorban is. A mesterséges intelligencia lehetőségeiről és a Fujitsu emberközpontú MI szemléletéről "Hogyan teszi a mesterséges intelligencia mindenki számára hatékonyabbá a biztosítási munkát?" (How Artificial Intelligence is making insurance work better for everyone) című tanulmányunkban olvashat bővebben.