Sebastian Tamás (Sebi) igazi kozmopolita, világszerte élt és dolgozott, egy ideje pedig visszatért Magyarországra, ahol létrehozta a startup-rakéták kilövését támogató RocketShepherd.com-ot.
A Computerworld Café egyik célja, hogy bemutassa az embert a cég mögött, így Sebiről is sok érdekességet megtudhatnak azok, akik megnézik a videót. A startup ökoszisztéma pásztora karrierjét - ha mondhatjuk így - 10 évesen kezdte: vízisiklókat gyűjtött a templomba menet, és mivel az állatokra nagy kereslet mutatkozott, ezért árulni kezdte a többi gyereknek. Miután több évet élt Amerika-szerte, az amerikai álommal kapcsolatban George Carlin amerikai humoristát idézte: "Amerikai álomnak hívják, mert aludnod kell ahhoz, hogy elhidd". S hogy miért jött vissza hazánkba?
Megvolt az a luxus az életemben, hogy tudom, miből maradok ki - mondta.
Az USA-beli évei alatt rendszeresen visszajárt Európába, majd építészeti érdeklődése miatt Párizsban tanult. Itt kezdett dolgozni is, ingatlanbefektetésekkel és tőzsdézéssel kezdte pályafutását, ám a 2008-as gazdasági válság miatt végül kényszervállalkozóvá vált, majd tőzsdei cégeknél, befektetési bankoknál dolgozott. Terve az volt, hogy Mongóliába költözik, ám végül egy rövid időre Ausztráliában kötött ki, ezt követően világszerte számos projektben vett részt. Többek között ásványvizekkel, építőipari vákuumkabinokkal, vörösiszapból kinyert vasoxid festékalapanyaggal is foglalkozott, de IoT startupot is alapított a LogMeIn alapítójával. Miután a hedge fund ipar vizeire evett, felismerte a párhuzamot a startup szektorral, ebből született meg a Rocket Shepherd ötlete. Ez egy olyan, index alapú megközelítés, amely révén lehetőség van a befektetők számára, hogy nem közvetlenül egy startupba, hanem egy iparágba, egy trendbe fektessenek be. Ehhez azonban tudni kellet, miből lehet főzni, azaz kik vannak az ökoszisztémában, kik az egyéb szereplők, programok. Az utóbbi 10-12 évben ugyanis csupán pletyka alapon működött a rendszer. A RocketShepherd.com ezzel szemben egy olyan objektív adatbázis és tudásközpont, amely személyre szabott diagnózissal segíti a cégeket, hogyan tudnának felzárkózni versenytársaikhoz, majd piacvezetővé válni, és ezekhez eszközöket és megoldásokat is ad.
Sebi szerint a régiónkban rengeteg negativitás tapasztalható, úgy véli, nagyon sokan vannak azok, akik pesszimistán gondolkodnak és cselekednek. Mindazonáltal, ez a rengeteg probléma valójában üzleti lehetőséget jelent annak, akinek más szemlélete van. Amíg mindenki arra fókusztál, mit nem lehet megcsinálni, addig szerinte a proaktivitás lenne az, ami előre vinné a térséget. A siker kulcsa ugyanis nem feltétlen a nagy tőke.
Szó van a videóban a nemcsak a startupokat, hanem a befektetőket is érintő mindset-beli különbségekről, a born global ideológiáról, az oktatási kultúránkból adódó üzleti hiányosságainkról, a "keveset beszélni-sokat mondani" tárgyalás fontosságáról is. Megtudhatjuk, milyen üzleti lehetőségei vannak a 3D nyomtatásnak az űrkutatásban, az egészségügyi adatok felhasználhatóságának a banki és lokalizációs adatokhoz hasonlóan, de előrejelzést is kaphatunk a blockchain jövőjéről, a drón-alapú fejlesztési irányokról, valamint az olyan tabuinnovációkról, mint például a haláltechnológia vagy a székletátültetés.