A vírusirtó szoftvereket gyártó G Data magyarországi képviselete ezer hazai internetező megkérdezésével végzett felmérést az Edward Snowden által kirobbantott, elsősorban az Egyesült Államok Nemzetbiztonsági Ügynökségét (NSA) érintő megfigyelési botrány kapcsán. A szakemberek azt vizsgálták, hogy a magyar internetezők mennyire tartanak attól, hogy a Google, a Facebook, kormányszervezetek vagy internetes bűnözők visszaélnek az adataikkal, vagy esetleg tapasztaltak-e már valamilyen visszaélést.
A felmérésben a magyar internetezők 14 százaléka számolt be arról, hogy tapasztalta már, hogy a Facebook visszaélt személyes adataival, és azokat felhasználta reklámcélokra. Ugyanez az arány a Google-val kapcsolatban 8 százalék, összességében pedig a válaszadók 27 százaléka számolt be visszaélésről.
Ezzel egyidejűleg a magyar internetezők 17 százaléka nagyon, 29 százaléka pedig inkább aggódik amiatt, hogy a Facebook a jövőben visszaél személyes adataikkal, míg ez az arány a Google esetében 12, illetve 24 százalék. Azok között, akik nem tartanak az ilyen visszaélésektől, rendkívül kevesen vannak, akik a cégek hírnevében bíznak, mialatt a válaszadók körülbelül negyedét nem is zavarja egy esetleges visszaélés, mert úgy gondolja, hogy hasznos reklámanyagokat kap ettől a két szolgáltatótól.
Attól, hogy valamilyen kormányszervezet figyeli meg internetes tevékenységét, a magyar internetezők 16 százaléka tart kifejezetten, 33 százaléka pedig inkább. A személyes adatokkal való reklámcélú visszaélés miatt kiemelkedően aggódnak az 50 év felettiek (81%), míg a megfigyelésre vonatkozó félelem erőteljesebben jellemző a férfiakra (56%), illetve az idősebb generációra (59%). A legtöbben ugyanakkor (66%) az internetes bűnszervezetek által elkövetett visszaélésektől tartanak.
Végül arra a kérdésre, hogy mennyire tartja fontosnak, hogy szigorú büntetésekkel szabályozzák az internetes adatokkal való visszaélést, a válaszadók 95 százaléka nyilatkozta azt, hogy nagyon fontosnak (62%) vagy fontosnak (33%) tartja a szigorú szabályozást.
A G Data magyarországi képviselete a felmérés eredményei kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy minden internetezőnek érdemes megjegyeznie, hogy személyes adatait a lehető legkevesebb weboldalon ossza meg magáról, a közösségi oldalakra pedig csak olyan tartalmakat töltsön fel, melyeket a nyilvánosságnak szán. Emellett fontos, hogy a számítógépen jogtiszta, folyamatosan frissített vírusirtót és tűzfalat használjunk, amelyet megbízható forrásból szereztünk be.
A G Data megbízásából a felmérést 1000 fő megkérdezésével az NRC végezte az NRC Netpanel tagjai között. Az eredmények a 18‒75 éves internetező lakosságra reprezentatívak, nem, korcsoport, végzettség és lakóhelytípus jellemzők alapján.