A TikTok algoritmusának működése valószínűleg a cég legjobban őrzött titka. A Wall Street Journal (WSJ) azonban úgy gondolja, hogy egy csomó botfiók segítségével ki tudta bogozni, hogy miről van szó. Az eredmények egyszerre lenyűgözőek és nyugtalanítóak.
A Google egy korábbi mérnöke, aki a YouTube algoritmusán dolgozott, azt mondja, hogy az amerikai videomegosztó lényegében ugyanezt a megközelítést alkalmazza, de kevésbé szélsőséges formában.
Hivatalosan a TikTok azt mondja, hogy négy szempontot használ: amit nézel, amit megosztasz, amit kedvelsz és amit követsz. Az elemzés azonban arra vall, hogy a négy közül az egyik messze a legfontosabb. A WSJ egy 13 perces videót készített az eredmények megosztására.
Kiderült, hogy a TikTok-nak csak a négyből csak az egyikre van szüksége ahhoz, hogy kitalálja, az adott felhasználó mennyi ideig időz egy tartalom felett.
Minden másodpercben, amint habozni kezd, vagy újra megnéz valamit, az alkalmazás követi a felhasználót. Ezen az egyetlen erőteljes jelzésen keresztül a TikTok megismeri a legrejtettebb érdeklődési köreit és érzelmeit, és olyan mélyen húz be magával a tartalmak barlangjába, ahonnan nehéz kiszabadulni.
A TikTok-élmény mindenki számára ugyanúgy kezdődik. Ha megnyitod az alkalmazást, azonnal videók végtelen sorát látjuk a For You feedben. A szolgáltatás kezdetben az alkalmazás moderátorai által ellenőrzött, nagyon népszerű videókból álló válogatást kínál a fióknak. Ezek alapján azonosítja a felhasználó érdeklődési körét.
A WSJ a botokat úgy programozta, hogy életkor, tartózkodási hely és egy sor konkrét érdeklődési kör jellemezze őket. Ezek az érdeklődési körök soha nem kerültek be az alkalmazásba, csak a bot által megnézett videók kiválasztásának alapjául szolgáltak. A bot minden egyes videót ellenőrzött a tápjában, hogy nem talál-e az érdeklődési köréhez kapcsolódó hashtageket vagy AI által azonosított képeket. Ezután megállította a görgetést, hogy megnézze ezeket a videókat, és néhányat pedig ismételten megnézett közülük.
A tanulmány azt találta, hogy a videók kiválasztása és a megtekintések száma csökkent, a népszerű, bármiről szóló videóktól a szorosan az általa azonosított érdeklődési körre összpontosító videókig. Az eredményeket Guillaume Chaslot adattudós és algoritmus-szakértő elemezte, aki korábban a Google mérnökeként a YouTube algoritmusán dolgozott.
A szakember most az algoritmusok átláthatóságának szószólója. Szerinte a TikTok különbözik a többi közösségi médiaplatformtól. "A TikTok algoritmusa sokkal erősebbé válhat, és sokkal gyorsabban képes megtanulni a sebezhetőségeket" jelentette ki. Valójában a TikTok kevesebb mint két óra alatt teljesen azonosította és megtanulta a bot fiókok érdeklődését. Némelyiket kevesebb mint 40 perc alatt megfejtette.
Az egyik botot a szomorúság és a depresszió "érdeklődési körére" programozták. Kevesebb mint három perc használat után, a TikTok megszerzi az első jelzést, hogy az új felhasználó talán mostanában levertnek érzi magát.
Az ebben az egyetlen videóban szereplő információk fontos támpontokkal látták el az alkalmazást. A videó szerzője, a hangsáv, a videó leírása, a hashtagek. Az első szomorú videó után a TikTok 23 videóval később, vagyis körülbelül további négy perc videónézés után egy másikat szolgál fel.
Ez egy szerelmi szakítós videó a #sad hashtaggel. A TikTok még mindig próbálja kiismerni ezt az új felhasználót, több magas nézettségű videóval, de az 57. videónál a felhasználó tovább néz egy videót a szívfájdalomról és a megbántottság érzéséről. Majd a 60. videónál néz egy olyat, ami az érzelmi fájdalomról szól.
Az eddig megnézett videók alapján a TikTok úgy gondolja, hogy talán ez a felhasználó többet szeretne látni a szerelemről, szakításról és randizásról. Így körülbelül 80 videónál és 15 percnél az alkalmazás elkezd többet tálalni a kapcsolatokról. De a felhasználót ez nem érdekli.
A felhasználó inkább megáll egy mentális egészségről szóló videónál, majd gyorsan megnéz pár videót a hiányzó exekről és a továbblépésről szóló tanácsokról, illetve arról, hogy hogyan tartsuk fenn a szerető érdeklődését. A felhasználó azonban elidőzik a #depresszió hashtaget tartalmazó videók és a szorongásról szóló videók felett.
A bot teljes útjának 224 videója, vagyis körülbelül 36 perc teljes nézési idő után alakul ki a TikTok megértése a felhasználóról. A depresszióról és a mentális egészséggel kapcsolatos küzdelmekről szóló videók száma meghaladja a kapcsolatokról és szakításokról szóló videókét. Innentől kezdve a felhasználó szembesül a depressziós tartalmak áradatával. A fiókban megjelenő videók 93 százaléka a szomorúságról vagy depresszióról szól.
A TikTok szerint a botok viselkedése nem reprezentatív a valódi felhasználókra, csakhogy még a változatos érdeklődési körrel beprogramozott botok is nagyon hamar látták, hogy a tartalom feedjük drámaian beszűkült.
Mivel a TikTok különösen a tizenévesek körében hatalmas népszerűségnek örvend, ez nyilvánvalóan aggodalomra ad okot. Valaki, aki depressziós állapotban van, könnyen még depressziósabbá válhat azáltal, hogy ilyen tartalmakból álló streamet néz. Egy összeesküvés-elméleteket valló emberben pedig azt a benyomást keltheti, hogy az ilyen nézetek mainstreamek. Egy ilyen algoritmus valószínűleg a szélsőséges nézeteket vallókat is egyre szélsőségesebb tartalmak felé tereli.
Úgy tűnik, a TikTok az elkötelezettséget helyezi előtérbe a mentális egészséggel szemben, és Chaslot szerint a YouTube is valami hasonlót tesz, de kevésbé szélsőséges módon.