Áprilisra - a járvány előtti időszakhoz képest - közel 10 százalékkal emelkedett az OTP Bank internet- és mobilbanki aktív felhasználóinak száma, és megnövekedett az ezeken keresztül indított tranzakciók száma is: az átutalások mennyisége például mintegy 20 százalékkal ugrott meg, és jelentősen növekedett a postai csekkek QR-kóddal történő kiegyenlítése és a mobiltelefon-egyenleg feltöltések százalékos aránya is.
Az elektronikus banki szolgáltatások ma már gyakorlatilag bárki számára hozzáférhetők, így az ügyfeleknek a legtöbb esetben nem is kell kimozdulniuk otthonaikból pénzügyeik biztonságos intézéséhez. A jelenlegi járványhelyzetet azonban a csalók is igyekeznek kihasználni, a tapasztalatok szerint a felhasználók növekvő számával arányosan többszörösére nőtt az adathalász kísérletek száma is. Az OTP Bank fejlett védelmi megoldásokat alkalmaz a csalókkal szemben, folyamatosan (a hét minden napján, napi 24 órában) figyeli a tranzakciókat egy korszerű, valamennyi jogszabályi előírásnak megfelelő monitoring rendszer segítségével. A hitelintézet jelentős fejlesztési és humán erőforrásokat fordít a banki rendszerek biztonságának fokozására. Az intézkedéseknek köszönhetően a napi több százezer, a kártyás vásárlásokkal együtt több millió tranzakció rendben végbemegy. Évente csupán alacsony számú visszaélés történik.
A bankszámlán elérhető pénzünket mindenképpen ugyanolyan figyelmesen és körültekintéssel kell kezelnünk, mint ahogy a pénztárcánkra figyelünk, az adathalász visszaélések sikeres megakadályozásához elengedhetetlen az ügyfelek ébersége, a bankoláshoz használt saját számítástechnikai eszközök megfelelő védelme, hogy az internetes bűnözők ne szerezhessenek meg érzékeny banki adatokat.
Az OTP Bank honlapján (https://www.otpbank.hu/portal/hu/Adathalaszat) és a médián keresztül rendszeresen hívja fel ügyfelei figyelmét az adathalászat veszélyeire, közzéteszi az általa ismert adathalász leveleket és az alábbi tanácsokat a megelőzés érdekében:
- Legyen elővigyázatos! Keltsen Önben gyanút minden olyan telefonhívás, SMS-üzenet, közösségi oldalon keresztül érkezett üzenet vagy e-mail, amelyben az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszavát vagy PIN-kódját kérik Öntől. Szintén gyanúra adhat okot, ha magyartalan nyelvezetű, nehezen értelmezhető üzenetet kap, mivel ezeket a tartalmak gyakran fordítóprogrammal készülnek.
- Soha ne válaszoljon az ilyen típusú telefonhívásokra, e-mailekre vagy SMS-ekre! Az OTP Bank sem e-mailben, sem telefonon, sem SMS-ben nem kér Öntől jelszavakat vagy PIN-kódokat, sem más bizalmas adatokat. A bank munkatársai kizárólag akkor kérhetnek Öntől személyes adatokat, ha egy konkrét, folyamatban lévő ügyben keressük Önt, az Ön által megjelölt módon.
- Mindig keltsen önben gyanút, ha valamilyen nagyértékű dolgot irreálisan alacsony áron kínálnak az interneten.
- Mielőtt bejelentkezik az internetbankba, győződjön meg arról, hogy valóban az OTP Bank oldalán van. Ehhez az alábbiakat kell ellenőriznie:
- Belépés előtt ellenőrizze a böngésző címsávban a honlap címet: https://www.otpbank.hu/...
- A szolgáltatás belépés oldalán, a böngésző címsorban megjelenő lakat ikonra kattintva győződjön meg arról, hogy a biztonsági tanúsítvány szerint valóban az OTP Bank adta ki az oldalt. Ha más jelenik meg, kérjük, azonnal szakítsa meg a kapcsolatot!
- Harmadik félnek ne adja át az irányítást a számítógépes eszközei felett.
- Rendszeresen frissítse a gépén lévő programokat és alkalmazásokat, ezek ugyanis fontos biztonsági frissítéseket is tartalmazhatnak! Az alkalmazott böngésző adatbiztonsági beállításait lehetőség szerint a legnagyobb biztonságot garantáló szintre állítsa be. Ebben az esetben a program figyelmezteti az igénybe vevőt minden, a böngésző használata során potenciálisan kárt okozó tartalom megnyitása előtt.
- Javasoljuk, hogy számítógépét védje tűzfalakkal, víruskeresőkkel, és állítsa be ezek minél gyakoribb frissítését is.
- Felhívjuk ügyfeleink figyelmét arra is, hogy a bejelentkezéshez használt jelszót megfelelő gyakorisággal (1-3 hónap) újítsák meg és ne tárolják jelszavukat és belépési adataikat a számítógépükön. Legalább 8-10 karakterből álló, kis-, és nagybetűket, számokat tartalmazó jelszavakat használjanak ügyfeleink.
- Soha ne telepítsen olyan programot számítógépére vagy telefonjára, amit nem ismer, különösen mások kérésére ne tegyen ilyet.