Hirdetés
. Hirdetés

Dr. Schrankó Péter: A válsághelyzetek jó lehetőségek az üzleti hírszerzésnek

|

Az eszközök változnak, az emberi találékonyság nem.

Hirdetés

Dr. Schrankó Péter, szervezetpszichológus, vezetői tanácsadó segítségével szociálpszichológiai szempontból boncolgattuk az üzleti hírszerzés kérdéskörét, amelyről a Computerworld által szervezett Secworld 2022 konferencián tartott előadást. Nézze meg az erről készült videónkat az interjú alatt!

Computerworld: A biztonsági szakértők mellett Ön az üzleti hírszerzésről beszélt, nem ellentmondásos ez?
Dr. Schrankó Péter: Az üzleti hírszerzés nem feltétlenül az "erő sötét oldala", de tény, hogy a kifejezés szinonimája - az ipari kémkedés - jelentős károkat, veszteségeket okozhat. Miközben az mindenki számára egyértelmű, hogy a versenypiaci szereplés egy küzdelem, amiben a vezetőknek fontos információkra, adatokra van szüksége a győzelemhez. Stratégiai megközelítésben beszéljünk a témáról és ne legyünk álszentek.

Hirdetés

Computerworld: Mit takar pontosan az üzleti hírszerzés fogalma?
Dr. Schrankó Péter: Szervezet- és üzletfejlesztőként egy vezetői stratégiaalkotó eszközként, látásmódként értelmezem, amely évszázadok óta a nem katonai vezetési gyakorlatban és így a hétköznapokban is jelen van. Már az ókor hódító hadvezérei megtanulták és hasznosították többek között az információszerzés, adatszerzés, beavatkozás az ellenfél működésébe, a dezinformálás, a kémelhárítás és a hadi szimuláció tudományát. Ezek filozófiai, logikai és stratégia-alkotó elemei ma is tökéletesen működnek az üzleti életben.
A válságokkal terhelt XXI. században - amelyben a cégek és szervezetek folyamatosan változásokra és alkalmazkodásra kényszerülnek - ennek a szemléletmódnak helye és szerepe van, minden olyan helyszínen, ahol versengés vagy éppen piaci háborúskodás zajlik. Ennek megfelelően az üzleti hírszerzés további fontos stratégiai elemei még az ellenérdekelt szereplők semlegesítése, adat- és szervezetvédelem és a piac aktív befolyásolása nem feltétlenül üzleti eszközökkel. A szemléletmódon és a tervezésen van a hangsúly, a technológia és megvalósítás folyamatosan új eszközökkel és lehetőségekkel bővül.

Computerworld: Nem gondolja, hogy ettől a biztonsági szakértők Önt a negatív szereplőkhöz sorolják?
Dr. Schrankó Péter: Nem, sőt... A siker alapja az innovatív stratégiaalkotás. Azt gondolom, hogy az egyetemen a hallgatóim sem azt várják tőlem, hogy felolvasást tartsak a szakirodalomból. Az ügyfeleim is az elmúlt harminc évben egyedi gondolatokat, merész és újszerű megoldásokat vártak tőlem. Az üzleti hírszerzés elemei is sok egyediséget és lehetőséget rejtenek.

Visszatérve a jelenlegi válságokkal teli helyzetre, most nem csak a szervezetek és az IT rendszerek, hanem az emberek is túlterheltek, elsősorban pszichésen, és így jelentős kockázatokat jelentenek a működésre és az adatbiztonságra. Miközben felértékelődött az üzleti intelligencia és a szervezeti kultúra szerepe, fontos, hogy ezek mellett, és ezeken túl is lássunk.
A kommunikációközpontú világunkban már évek óta - főként Európában - értékválságban élünk. Így defenzív megközelítésben napi jelenség, hogy a munkatársaink olyan alapszabályokat is kétkedve tartanak be, mint az adatvédelem, vagy az ügyfélkezelési szabályok. Egyre több a "kiszivárgott" belső információ, az etikára hivatkozó "kibeszélés", és a számtalan, fegyelmi ügyként kezelt probléma. Azonban feltételezhető, hogy az ügyek egy részénél volt valami plusz külső motiváció, támogatás, egy ügyesen felépített hírszerzési projekt.
A sajtóban is megjelent, hogy az egyik svájci banknál történő "adatszivárgás" hátterében egy a banktitokkal egyet nem értő munkatárs tevékenysége állt. Vagy gondoljunk a Facebook belső vezetői információinak a kijutására. Ezen eseményeket követően a saját kockázataink mérlegelése mellett sem lehet elmenni. Előadótársammal Hári Péterrel, aki szervezeti diagnosztikával foglalkozik, ezek preventív megoldásaira kívántuk felhívni a figyelmet.

Computerworld: Kik állnak a támadások hátterében?
Dr. Schrankó Péter: Ez az üzleti hírszerzés másik oldala. A vezetőktől általában elvárjuk, hogy legyen jövőbelátó képességük, jól értelmezzék a piaci mozgásokat, ismerjék az ellenfelet. Ehhez azonban adatokra, kurrens információkra van szükségük, amit a legjobbak be is szereznek. Még tovább menve: egyes vezetőkben folyamatosan jelen van az ellenfelek gyengítésének az igénye is, ami egyes beavatkozásokkal először lehetőséget, majd később akár piaci győzelmet jelenthet. A másik oldalon persze ez a veszteség.

Computerworld: Előadásában érintett generációs kérdéseket is.
Dr. Schrankó Péter: Igen, szervezetpszichológiai oldalról érintettük ezt a stratégiát, mivel fontos, hogy az üzleti hírszerzést, mint jelenséget, komplexen kezeljük és értsük meg. Példaként az IT szektorban a generációs különbségek folyamatosan jelen vannak, de az üzleti hírszerzés kockázata szempontjából ezek a különbségek elhanyagolhatók. Minden korosztály viselkedésében megtalálhatók a kockázatok, így egyaránt támadhatók. 

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.