Van aki csak egyszerűen valótlant állít magáról, de sok esetben csalók igyekeznek információt kiszedni a gyanútlan áldozattól, vagy akár olyan is előfordulhat, hogy arról nem mond valaki igazat, milyen elvárásai vannak egy kapcsolatban.
A kutatás megállapította, hogy egyelőre kisebbségben vannak azok, akik társkereső alkalmazásokat, például Tinder-t, Badoo-t stb. használnak (11%) komoly kapcsolat, netán házasság céljából. A felhasználók csaknem fele (48%) csupán szórakozásra, 13%-a alkalmi kapcsolatra használja ezeket a felületeket.
További problémát okozhat azoknak, akik valóban komoly kapcsolatra és szerelemre vágynak, hogy ezek a társkeresők gyakran tele vannak hamis információval. A megkérdezettek 57%-a ismerte el, hogy téves adatokat adott meg online, főként a külsejükkel kapcsolatban, de volt olyan, aki partnerét akarta csaláson rajtakapni, és ezért hazudott magáról.
A hamis profilok elterjedése sokakat arra késztet, hogy elforduljon az online társkereséstől: 20%-a a hamis fotók miatt, 12%-a a kapcsolati elvárások miatt, 11%-a a megtévesztő kapcsolati státusz miatt. Érdekes és meglehetősen ironikus tény, hogy a csalók intenzívebben reagálnak a hamis adatokra, mint becsületes társaik.
Pozitív következménye az online társkeresőktől való kiábrándulásnak, hogy egyúttal számos kiberfenyegetésnek is gátat szabhatunk, mivel minden tizedik felhasználó találkozott olyan online profillal, amely személyes információt próbált kicsalni, netán konkrét pénzügyi adatokat és/vagy olyan rosszindulatú linket vagy programot küldött, amely megfertőzte a készülékeket. Izgalmas azt látni, hogy a hamis profilok felhasználóinak 16%-a tapasztalt olyan kibertámadást, mint egy malware- vagy egy zsarolóvírus-támadás, míg a teljesen őszinte felhasználók mindössze 5%-a találkozott ezzel.
"Az online társkereső felületek használata nagyszerű módja annak, hogy új emberekkel ismerkedjünk a manapság tapasztalható felgyorsult és elfoglalt világunkban, emiatt könnyen érthető, hogy miért veszi igénybe minden harmadik ember." - mondta Andrei Mochola, a Kaspersky Lab Consumer Business divíziójának a vezetője. "Ez így egyszerűnek hangzik, azonban nem az, hiszen a nagy mennyiségű hamis információ nehezíti a komoly szándékot, illetve a csalók és bűnözők is visszaélnek ezekkel az alkalmazásokkal. A puszta tény, hogy néhányan olyan dolgokban csalnak, mint a kinézet, vagy a kor stb., rávilágít arra, hogy milyen könnyedén lehet a digitális tér hátrányait kihasználni. Ezért is fontos hangsúlyozni, hogy vannak, akik ártó szándékkal használnak ilyen szolgáltatásokat és ebből kifolyólag a Kaspersky Lab a tudatosságra szeretné ösztönözni a felhasználókat. Ennek egyik legfontosabb lépése a megfelelő informatikai biztonsági szoftver használata, amely naprakész az online fenyegetések ellen."