A Nikkei jelentése szerint a Mitsubishi Heavy Industries (MHI) tovább halad annak a programnak a megvalósításával, amelynek révén belátható időn belül nukleáris mikroreaktorokkal léphet piacra. Ezeket az atomreaktorokat a tervek szerint teherautókon lehet majd szállítani. A 3 méter magas és 4 méter széles mikroreaktorok súlya kevesebb lesz mint 40 tonna. A berendezések el fognak férni egy szabványos 40 láb hosszú teherkonténerben.
A mikroreaktorok maximális elektromos teljesítménye 500 kW lesz. A mikroreaktor-egységek kombinálhatók lesznek a nagyobb összteljesítmény érdekében. A Mitsubishi azt tervezi, hogy a technológiát leghamarabb a 2030-as években hozza kereskedelmi forgalomba, amint megkapja a japán és más kormányok jóváhagyását.
A teljesen szilárd magkoncepción alapuló mikroreaktor egy nagy hővezető képességű grafitalapú anyagot használ, amely folyékony hűtőközeg nélkül vezeti el a hőt a magból. Az atomreaktor magját és minden más berendezést szorosan lezárt kapszulakonténerekben helyezik el.
Az MHI 2023 és 2025 között tervezi a hűtési funkció - ami a mag természetes hőátadással működő passzív hűtését jelenti áramforrás, vízforrás és kezelői beavatkozás nélkül - ellenőrzésére szolgáló próbakísérleteket. A tesztek során nem használnak majd nukleáris üzemanyagot.
E tesztek után a tervek szerint 2026 és 2030 között prototípusteszteket végeznek a mikroreaktor különböző funkciói - például a hosszú távú működés, az indítás/leállítás, valamint a biztonsági rendszerek - ellenőrzésének céljából, beleértve a passzív leállítást és az elszigetelést.
A nagymértékben dúsított urániumot használják majd üzemanyagként, és azt nem kell majd kicserélni a teljes, körülbelül 25 éves üzemidő alatt. Az üzemanyag elhasználódása után a teljes mikroreaktor újrahasznosítható. Mivel a reaktorok minimális karbantartást kívánnak, a föld alá telepíthetők, hogy csökkentsék a természeti katasztrófák és a terrorizmus okozta kockázatot. Az egyes mikroreaktorok várhatóan több tízmillió dollárba kerülnek majd.