Egy nemrégiben megjelent jelentés szerint az Accenture a Facebook legnagyobb tartalommoderáló partnere, és a munkájáért évente félmilliárd dollárt kap.
New York állammal még 2007-ben kötött a Facebook egyezséget, hogy 24 órán belül el kell távolítania a pornográf bejegyzéseket. Eleinte a cég saját alkalmazottait bízta meg a feladattal, de hamarosan túlterheltek lettek, és a vállalat az automatizálás és a kiszervezés felé fordult.
Ma már a megjelölt tartalmak több mint 90 százalékát mesterséges intelligencia távolítja el, míg a maradék 10 százalék hárul az emberi moderátorokra. Az Accenture akkor vette át a munkát, amikor a Facebook megvált eredeti tartalommoderáló partnerétől.
A megállapodásuk terjedelme gyorsan növekedett. A moderációs részleg létszáma 2015 és 2016 között 300-ról 3 ezerre nőtt, és jelenleg mintegy 5800 alkalmazottat foglalkoztat. Az Accenture jelenleg 8 irodában foglalkoztat moderátorokat a Fülöp-szigeteken, Indiában, Malajziában, Lengyelországban, Írországban és az Egyesült Államokban.
A Facebooknak több oka is van arra, hogy a moderálási munkát kiszervezze. Az első a skálázhatóság. A szerződéses munkaerő felhasználása lehetővé teszi a Facebook számára, hogy erőfeszítéseit globálisan olyan gyorsan növelje vagy csökkentse, amilyen gyorsan csak szükséges. Aztán a költségek is kisebbek, mert a szerződéses munkavállalók alkalmazása jóval olcsóbb, mint a Facebook saját munkatársaié (akiknek az éves átlagkeresetük 240 ezer dollár).
A legfőbb ok azonban talán a munka jellege. A moderátorok műszakonként akár 700 posztot is átnézhetnek, és ilyen mennyiségű tartalom befogadása zavaró lehet. A The Verge 2019-es leleplező riportja példákat hozott fel arra, hogy milyen mérgező tartalmaknak vannak kitéve a moderátorok, köztük gyilkosságokról és állatkínzásokról szóló videóknak. Ennek eredményeképpen sok moderátor mentális egészségi problémákkal küzd a munka miatt. A Facebook nemrégiben 52 millió dolláros kártérítést fizetett, amely több mint 11 ezer moderátorra vonatkozott, akik a munkájuk miatt PTSD-ben szenvedtek.
Az Accenture számára a moderálás részben pénzügyi okokból éri meg. A digitális tartalom moderálása jövőre várhatóan 8,8 milliárd dolláros iparág lesz, és az Accenture jelenleg csak a Facebooktól évi 500 millió dollárt kap. A másik ok pedig a Szilícium-völgyben való jelenlét, ami az Accenture-nek hiányzott, mielőtt elvállalta volna a "piszkos" munkát.