Mára önálló iparággá fejlődött a sokszor mostohagyerekként kezelt e-sport, egyre többen látják megélhetésük kulcsát ebben, és egyre több nagy cég hajlandó befektetni az ágazatba. Az elmúlt években a különböző versenyek száma, az ezeken megnyerhető díjak értéke és a nézőszámok is megugrottak. Ez még csak a kezdet.
Vajon a játékipar jelentősen felgyorsíthatja a felhőszolgáltatások elterjedését? Magyarországon is megfigyelhető, ami globálisan is, hogy a játékpiac és a kapcsolódó e-sport gyors növekedésnek indult, bár természetesen az itthoni számok sokkal szerényebbek. A március 23-25. között megrendezett V4 Future Sports Festival alkalmával Budapest három napig az e-sport világának középpontjává vált. Azt is érdemes kiemelni, hogy 2017-ben a hazai e-sport-közösség mérete elérte a 420 ezer főt.
A szerencsejátékban rejlő potenciál
Ha megnézzük a videójátékipar növekedését a világban, láthatjuk, hogy már 2014-ben is 205 millióan néztek e-sportot, szakértők szerint ez a szám évente várhatóan 20 százalékkal növekszik. Ennyi néző óriási pénzt jelent. A Deloitte 2018. áprilisi felmérése szerint a globális e-sportbevételek 2015-ben 325 millió dollárra nőttek, idén pedig várhatóan elérik az 1 milliárd dollárt. Becslések szerint az e-sport bevétele 2018-ban csak Németországban 90 millió eurót, 2019-ben 110 millió eurót, az azt követő évben 130 milliót tesz majd ki. A szakértők 2020-ra évi 20 milliárd dollár bevételt várnak az ágazattól világszinten, ami a hirdetések, szponzorációk, a fizetős közvetítések és persze a fogadások számának, illetve értékének megnövekedésére vezethető vissza.
Ezek a statisztikák azt jelentik, hogy a szerencsejáték-ipar hatalmas potenciállal rendelkezik, nemcsak szórakoztató, hanem üzleti szempontból is.
Ezek alapján abban bízhatunk, hogy a fiatal e-sportoló generáció, amely egyébként is nyitottabb a felhőszolgáltatások használatára, néhány éven belül a professzionális megoldásokat is keresni fogja igényei kielégítésére. Az informatikai ágazat már kezdi felismerni a felhőszolgáltatások potenciálját azáltal, hogy az infrastruktúrát a felhőben tárolja.
A felhőszolgáltatások az e-sportok nyertesei
Milyen előnyökkel járnak a felhőszolgáltatások a játékipar fejlődésével kapcsolatban? A felhőinfrastruktúra első és legfontosabb előnye a nagyfokú rugalmasság és méretezhetőség, vagyis a rendelkezésre álló informatikai erőforrások automatikus növelése a vállalat vagy intézmény növekvő igényeinek megfelelően. Az üzemeltetés gondját leveszi az ügyfél válláról, akinek nem kell befektetnie drága hardvereszközökbe, hanem a távoli szerver kapacitásait használja. A megbízható cloud-szolgáltató garantálja a teljes és folyamatos rendelkezésre állást, vagyis az IT-rendszer minden kritikus összetevőjének megkettőzését, ami minimálisra csökkenti az esetleges leállások kockázatát. A legnagyobb szereplők már olyan megoldásokat terveznek, melyek létrejöttében aktív szerep jut a játékosoknak is. Így igyekeznek felkészülni a videójátékokhoz kapcsolódó növekvő keresletre, hogy készen álljanak az ágazat gyors fejlődésére.
- A játékipar egyik lehetséges fejlődési útja a felhős streaming és játék, ami nem igényel drága hardvert. Ez a megoldás már működik az egyszereplős játékokban. Ez azonban fokozatosan fejlődik, és a felhasználók egyre inkább képesek lesznek játszani a legigényesebb játékokkal is akár táblagépen vagy tévén, mert az összetett grafika a szerveroldalról fut majd. Hogy a növekvő igényt kielégítsék, érdemes a vállalatoknak is elgondolkodniuk az egyszerűsített informatikai háttéren alapuló felhőkörnyezeten. A saját infrastruktúra fenntartása gyakran nagy pénzügyi és HR-kihívás a kis- és középvállalkozások számára. A felhő megoldja ezt a problémát is - állapítja meg Marcin Zmaczyński, az Aruba Cloud kelet- és közép-európai régióért felelő marketingvezetője.