A napokban hatalmas sajtóvisszhangja volt annak a bejelentésnek, mely szerint a Pfizer gyógyszeripari vállalat és a Biontech már a legszélesebb körben tesztel egy olyan koronavírus elleni vakcinát, amely az eddigi eredmények szerint a várakozásoknál is jóval hatékonyabb, a kezeltek 90 százalékánál okoz immunitást a Covid-19 variánssal szemben. Ez bizony nagyszerű hír, hiszen így már idén is megkezdődhet a gyógyszer terjesztése és 2021 végéig a tervek szerint akár 1,3 millió adagnyi oltóanyagot tudnak legyártani.
Nem kell ecsetelni, mennyire jó hír ez, hiszen a járvánnyal szemben eddig nem volt hatékony gyógyszeres védekezés, a terjedést csupán olyan megelőző eszközökkel lehetett ideig-óráig lassítani, mint a karantén, a kijárási korlátozások és távolságtartással kapcsolatos szabályozások. Ez keményen át is írta az idei évben mindazt, ahogy az emberek dolgoznak, tanulnak és kapcsolatot tartanak egymással: a távmunka, távoktatás és az utazások, baráti és rokonlátogatások leállítása alaposan átalakította az életünket.
Most tehát szinte mindenkinek jó hír, hogy elérhető közelségbe került egy olyan oltóanyag, amelynek alkalmazását követően nem lesz szükség a fenti intézkedésekre, az élet visszaállhat - legalábbis majdnem minden téren - arra a szintre, amelyet tavaly év végéig megszokhattunk. Újra normálisan lehet tervezni munkába és iskolába járással, utazással, hagyományos kapcsolattartási módszerekkel. De az üzlet kemény és könyörtelen dolog, ezért is írtuk, hogy szinte mindenkinek örömhír az új vakcina bejelentése.
Nem mindenki örül a jó hírnek
A Zoom részvényei ugyanis a vakcinával kapcsolatos hivatalos bejelentés után egy napon belül több mint 15 százalékot veszítettek értékükből. A dolog teljesen érthető, ugyanis a vállalat papírjai az idei évben pont azért kezdtek szárnyalásba, mert a távmunkára, távolságtartásra kényszerített felhasználók közül egyre többen használták a Zoom videókonferenciás megoldását, amely a céget érthetően vonzóvá tette a befektetők számára is.
Csak hát, az elemzők már akkor is figyelmeztettek arra, hogy ez a felfokozott érdeklődés csak ideiglenes, hiszen bármennyire is sötét időket okozott a koronavírus, azt azért látni lehetett, hogy nem tart örökké a járványidőszak, és utána az emberek nagy része visszatér a megszokott életmódjához és munkavégzési gyakorlatához.
Esélyesen egyébként nem csak a Zoom veszít a tőzsdén a vakcina bejelentése után. Már most látszik, hogy olyan internetes szórakoztató és kereskedelmi óriásoknál is csökkenni kezdett a részvényárfolyam, mint a Netflix vagy az Etsy - az ok pedig ugyanez, a befektetők felkészültek rá, hogy a remélhetőleg újra "kinyíló" világban a webes szolgáltatások iránti érdeklődés valamelyest visszaesik majd.