Hirdetés
. Hirdetés

Zoho: céges Google rivális Indiából

|

Az online irodai-mindenes úgy jelent konkurenciát a Google és a Microsoft számára, hogy közben elhihetjük: van keresnivalója.

Hirdetés

Tupírozzuk fel egy kicsit Dávid és Góliát történetét mondjuk Dávidra és két Góliátra, hogy megértsük mire vállalkozott egy kis indiai start-up cég, a Zoho.com. Receptjük pofonegyszerű: készítsünk olyan kis cégeknek szánt webes alkalmazásokat, amelyekkel egyszerre jelentünk konkurenciát a Google és a Microsoft számára, s utasítsunk vissza minden felvásárlási szándékot. Nem tűnik egyszerű feladatnak és a legtöbb induló internetes vállalkozás számára nem is ajánljuk ezt az utat.

 

zoho1.jpg
 

 

A Zoho mégis kivételnek számít, hiszen oly módon jelent versenytársat az említett két óriás számára, hogy közben még azt is elhihetjük, képes lehet megszorongatni riválisait. Miért is? Egyrészt funkcionalitásában kenterbe veri a Google Apps alkalmazásait, miközben már most azt nyújtja, amire a Microsoft a webes Office-szal készül. Gyakorlatilag minden olyan szolgáltatás elérhető a felületén, amelyre egy kis- és középvállalkozásnak szüksége lehet.

Persze ez egy szubjektív vélemény, ám jelzés értékű, hogy az elmúlt évben több médium is a legígéretesebb internetes vállalkozások között említette az indiai start-up céget.  „Amíg a Google néha bővíti online céges alkalmazásait, és a Microsoft az Office webes bevezetésére készül, addig a Zoho szépen csendben építi programjainak hadát, amelyek már most sokkal többre képesek, mint a Google megoldásai" - olvasható például a TechRepublic értékelésében, ahol az ígéretes üzleti megoldások tízes listáján a Zoho a kilencedik helyet szerezte meg.

Mitől jobb?

Elsőként is a Microsoft hasonló megoldásánál azért, mert már létezik. A redmondi szoftvercég ingyenesen használható webes Word, Excel, PowerPoint és OneNote alkalmazásai ugyanis csak 2010-ben válnak majd elérhetővé, cserébe a felhasználóknak el kell majd viselniük némi reklámot cserébe.

Így jelenlegi legnagyobb riválisa a Google Apps, amelynek levelező és naptárszolgáltatását kivéve a szövegszerkesztője, a táblázatkezelője és a prezentációkészítője tudásban magasan a keresőcég alkalmazásai fölé lő. S ekkor még nem is beszéltünk azon céges szolgáltatásokról, amelyekkel a Zoho ezen felül rendelkezik.

A teljesség igénye nélkül készült már hozzá projekt-menedzsment eszköz, HR-alkalmazás, számlázó program, valamint adatbázis-készítő, ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) és üzleti intelligencia (BI) alkalmazás is, amelyeknek többsége pár felhasználóig ingyenesen kipróbálható (leginkább 10 főig). Gyakorlatilag nagyon nehéz megszámolni, hogy jelenleg mennyi webes program integrálható a rendszerben, hiszen a Zoho piacterén (Zoho Marketplace) a hivatalos alkalmazásokon kívül számos - külső fejlesztők által készített - programot találhatunk meg, amelyeket pofon egyszerűen illeszthetünk Zoho-s profilunkhoz (csak a linkjeiket kell megadni).

 

docsvszoho.jpg
 

 

Google vs. Zoho


Ráadásul a két hetes tesztelés alapján nem érdemes megelégedni a már megismert alkalmazásokkal és funkciókkal, hiszen folyamatosan jelennek meg a rendszerben az újdonságok. Nem pihenek az alkotók, ehhez érdemes megnézni például az alapító, Raju Vegesna Twitter profilját, ahol mindennaposak a rendszerhez kötődő új bejelentések.

A kis start-up cég mögött 200 magasan kvalifikált indiai fejlesztő dolgozik, akik folyamatosan programozzák az új alkalmazásokat, s mivel adatközpontjaik is az ázsiai országban vannak, ezért költséghatékonyan képesek dolgozni, hiszen a nagyobb vállalkozások számára a Google-vel majdhogynem azonos áron tudják szolgáltatásukat nyújtani, miközben sokkal többet kap előfizetőjük a pénzéért.

Kicsiknek: Zoho vs. Google

Nézzük, hogy egy 10 főnél kevesebb cég számára - mikor még ingyenes a Zoho használata - mitől lehet jobb választás, mint a Google hasonló szolgáltatása. Nagy valószínűséggel ilyenkor még a CRM és a BI alkalmazások ugyanis nem sokat nyomnak latba. Tárhely tekintetében az utóbbi áll jobban, hiszen míg a Google a levélfiókjánál 7,3 GB-os, dokumentumainál pedig majdhogynem korlátlan helyet ad felhasználója számára, addig az ingyen Zoho profil esetében 1-1 GB-al kell megelégednünk.

Ha a dokumentumok menüjét nézzük, akkor maga az elrendezés ízlés dolga, mindenki döntse el, hogy melyik szimpatikusabb a számára. Ám jelentősen a Zoho felé billenti a mérleges, hogy egy dokumentum megnyitásánál az érintett állomány nem kerül új ablakba/fülre, hanem azt a felületen belül tekinthetjük meg, a program egy külön fület nyit a számára az oldalon belül. Sőt a Google hasonló funkcióin túl még le is tömöríthetünk egy mappát, illetve címkézhetjük is állományainkat.

A szövegszerkesztő (a Zoho alkalmazása 1 évvel idősebb!), táblázatkezelő és prezentációkészítő alkalmazásoknál szintén a Zoho tűnik befutónak, míg a levelezőprogram és a naptárkezelésnél inkább a Google felé billen a mérleg. Rögtön hozzátéve, hogy alapműveleteket mindkét szolgáltatónál tökéletesen el tudjuk végezni.

 

zohoword.jpg
 

A Zoho Word kiegészítője


Iroda web 2.0

Offline szerkesztésre mindkét versenyzőnél van módunk, a Google Gears segítségével, ám a Zoho itt is egy ponton már túllép nagy riválisán. A főoldalukon több plugin is elérhető, amelyek segítségével hatalmas tárházat kapunk dokumentumaink eléréséhez. Megtalálható itt többek között mobilos, SQL-es és Microsoft Office-hoz készült kiegészítő. Utóbbival tapasztalataink szerint olyan könnyedén menthetünk és tölthetünk be Zoho-s dokumentumokat, mintha a saját tárhelyünkön tennénk azt.

Ezen felül dokumentumainkat, levelezésünket, naptárunkat, feladatainkat, tennivalóinkat és névjegyalbumunkat más web-oldalakba is könnyedén beágyazhatjuk a Zoho Gadgets segítségével. A Facebook kiegészítővel pedig úgy érhetjük el fontos állományainkat, hogy közben ki sem mozdulunk a népszerű közösségi oldalról. Ez az igazi web 2.0!

 

zoho_facebook.jpg
 

Iroda a Facebook-on


Egyébként a web új generációja mindenhol jelen van a Zoho-n belül. Wiki-t vezethetünk, a Google-hez hasonlóan az indiai start-up is rendelkezik saját web-oldal szerkesztővel (sőt web-alkalmazás készítővel is, amely az előbbi technológiájára épül), fórummal, illetve gyakorlatilag bármit, amit a rendszeren belül készítünk, egyszerűen megoszthatunk a világgal. Tapasztalataink szerint így a Zoho-val gyakorlatilag 4-5 különböző web-szolgáltatást is kiválthatunk.

A Google alkalmazásaihoz hasonlóan ráadásul egyszerűen hozhatunk létre céges és személyes csoportokat is, amelyek segítségével könnyedén oszthatjuk meg dokumentumainkat és valósíthatunk meg egy egyszerű csoportmunkát cégünknél. Ha például egy kereskedelmi cégről beszélhetünk, akkor létrehozhatunk egy külön csoportot az értékesítőknek, a raktárosoknak és például a pénzügyi osztálynak is.

 

zoho_groups.jpg
 

 

Vagyis összességében elmondhatjuk, hogy a Zoho két hetes tesztelésünk alapján remek eszköz lehet a kis- és középvállalkozások számára, amellyel bizony a kis indiai start-up cég komoly konkurenciát jelent a Google Apps és a leendő webes Microsoftos Office számára. Keveset hallottunk még felőle, ám biztosak vagyunk benne, hogy még sokat fogunk!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.