"Jön a felhős kék képernyő" - írta egy pár nappal ezelőtt megjelent hírünk kapcsán egyik olvasónk. Habár ez erős túlzásnak tűnik, az kétségtelen, hogy mostanság komoly problémákkal küzd a Microsoft a szolgáltatásként kínált hosztolt alkalmazásaival kapcsolatban, mivel egyre gyakoribbak az üzemszünetek. Habár hangsúlyozottan kék képernyőről nem beszélhetünk, de érhetően csalódottak a felhasználóik, mivel egyik cég sem tűri nyugodtan, ha önhibáján kívül leáll a levélforgalma, vagy más szolgáltatás kiesése miatt szüneteltetnie kell a munkáját.
Márpedig a Microsoft online szolgáltatásaival kapcsolatban egyre több leállásra derül fény. A hét elején már beszámoltunk arról, hogy jó néhány észak-amerikai felhasználó számára 90 percig elérhetetlen volt a Business Productivity Online Suite (BPOS) szolgáltatása. Utóbbi a redmondi szoftvercég all-in, havidíjas irodai programcsomagja, amely olyan nagyvállalati szoftverek hosztolt verzióit tartalmazza, mint az Exchange, a SharePoint, vagy éppen az Office Communicator Server. Sőt az eset kapcsán volt olyan előfizető is, aki 40 órás leállásról számolt be, ami komolyan veszélyeztette a Microsoft által szerződésben garantált 99,9 százalékos rendelkezésre állást.
A tegnapi napon a ZDNet beszámolója alapján egy újabb üzemszünet borzolta a felhasználók idegeit. Az Exchange Online - amely az Exchange Server szolgáltatásként nyújtott változatának felel meg - néhány előfizető számára több, mint 3 órán keresztül elérhetetlen volt, ami miatt az érintett cégek nem tudtak fogadni és küldeni leveleket.
"Éppen egy Exchange Online leállás közepén vagyunk, amely délután fél négykor kezdődött és mindig tart" - olvasható abban a levélben, amelyet egy felhasználó jutatott el a lap szerkesztőségének. Az érintett előfizető egyébként elmondása szerint három hónappal ezelőtt váltott a BPOS szolgáltatására, és azóta három leállással kellett szembesülnie (augusztusban, a múlt hét végén és a tegnap napon). "Összességében a BPOS felhasználói élménye így meglehetősen frusztráló, és remélem, hogy a Microsoft javít majd ezen" - tette hozzá később.
"A mai napon két rövid leállást tapasztaltunk, amely érinthette néhány észak-amerikai előfizetőnket" - ismerte el a kiesést a Microsoft szóvivője. "Jelenleg is keressük annak a módját, hogy miként tudnánk szolgáltatásunk megbízhatóságán és helyreállításán javítani. Egy erre a feladatra kijelölt csapat dolgozik az ügyön, akik a hardveren keresztül, a fejlesztési tervekig mindent átkutatnak" - tette hozzá később. A beszámolók alapján van tennivalójuk, hiszen ha további leállásokra derül fény, akkor könnyen elriaszthatják a felhasználókat a hosztolt szolgáltatásaiktól.