Az Apple jelenléte hagyományosan leginkább a felhasználói szektoron belül erős, míg a cégek és a közintézmények körében eleddig mostoha szerep jutott a Mac-nek. Ez a tendencia azonban a Needham jelentése alapján megváltozni látszik, mivel a vállalatok egyre nagyobb számban térnek át a Windows ősi vetélytársára.
A piackutató intézet a kijelentését az elmúlt negyedéves értékesítési adatokra alapozza. A Needham munkatársai ugyanis az Ars Technica beszámolója alapján összehasonlították az elmúlt időszak számítógép-eladásait több szempont alapján, majd külön megvizsgálták a PC és a Mac értékesítési mutatókat.
Elsőként az oktatási szegmenset vették górcső alá, ahol az Apple operációs rendszere hagyományosan jól teljesít. Meglepő módon azonban ez nem jellemezte az elmúlt negyedévet is, ugyanis a Needham beszámolója alapján a Mac e területen visszaesett. Kisebb növekedést ért el, mint az összesített számítógép piac. Az elemzők mindezt a tanintézmények megcsappant kiadási keretével magyarázzák, amely ok miatt valószínűleg sok oktatási intézmény inkább az olcsóbb Windows operációs rendszert választotta. Az otthoni felhasználók körében - ami a Mac másik erőssége - azonban az Apple termékei már valamivel jobban fogytak, mint a PC-k, köszönhetően az informatikai óriás végfelhasználói fókuszának és a hordozható gépei sikerének. Ám még ez sem az a terület, ahol a Macintosh jelentős növekedést tudott felmutatni.
A piacbővülésüknek a motorja meglepő módon ugyanis azon kormányzati és céges szféra volt, ahol hagyományosan nem sok babér terem az Apple operációs rendszere számára. E területen meglehetősen erős a Windows dominanciája, és eddig csak viszonylag kevés vállalkozás tért át a Mac OS X-re. Ez az elmúlt negyedében megváltozott, ugyanis a céges felhasználói piacon a Mac eladások 50 százalékkal nőttek, ami jelentősen meghaladta a számítógép-eladások összesített 16 százalékos bővülését. Még nagyobb a különbség a közszférát vizsgálva, ahol a növekedés 200 százalékos volt, tizenhatszor nagyobb, mint a teljes piac 12 százalékos gyarapodása.
A Needham beszámolója alapján leginkább a kisvállalkozások körében vált népszerűvé a Mac, amely mellett a nagy és multinacionális cégek esetén - ami hagyományosan Windows felségterület - is megduplázódtak az eladások (utóbbi szegmensben a piac összesített növekedése 20 százalékos volt).
A hirtelen népszerűség oka nem egyértelmű. Egyrészt az olcsóbb iMac és Mac mini gépekkel elérhető olcsóbb üzemeltetési költségek lehettek váltó okok. Mellette a dual-boot és a virtualizált Windows megjelenése is lebonthatott egy gátat, hiszen így a kritikus céges alkalmazások miatt már nem kell aggódniuk a vállalati felhasználóknak. Végezetül a webszolgáltatások térhódítása okán is elképzelhető, hogy egyre több vállalkozásnál válik mellékes tényezővé az operációs rendszer típusa, ami szintén a Mac-nek kedvezhet. Végezetül az sem zárható ki, hogy a cégeknél egyre gyakrabban alkalmazott iPhone is segíthetett az Apple operációs rendszerének az elterjesztésében, vonzóbbá téve a vállalati felhasználók körében a Mac OS X platformot.
Az Apple mindemellett egyelőre nem nagyon foglalkozik céges felhasználóival, mivel Steve Jobs cége hagyományosan a felhasználói piacra fókuszál. A Needham vizsgálata alapján azonban ezen érdemes lenne változtatniuk, egy előrelátó üzleti stratégiával kiaknázva és felgyorsítva a növekedést a vállalati szektoron belül. S persze végezetül azt is vegyük figyelembe, hogy a Mac alacsony penetrációja miatt egy nagyobb arányú növekedés még nem rengeti meg a PC piacot. Csupán jelzés értékkel bír.