Ilyenkor mindig sóhajtok, mert erre a kérdésre nem lehet röviden jó választ adni. Idézzek Gartneres vagy Forresteres elemzéseket, hogy az Oracle-Microsoft-SAP-Infor TIER1-esnek tartott szállítók közül épp most melyiket válasszuk? Egyáltalán, közülük válasszunk? Onpremise vagy Cloud megoldás? Kisebb, feltörekvő szoftvercég terméke, helyi szállító? Van erre a kérdésre egyáltalán egyértelműen jó válasz?
A döntési dilemma sokkal bonyolultabb ennél.
És nyilván nem csak azért, mert az USA-ban egy 500 felhasználós ERP rendszert megrendelő cégnek, amelyik akár az éves bevétele 6-7 százalékát is elkölti 5 évente egy új vállalatirányítási szoftverre nem feltétlenül ugyanazok a szempontjai, mint egy magyar középvállalatnak, aki 80 felhasználós rendszert szeretne venni, minimál költségkerettel, és 8-10 évig még verziófrissítésre sem akar költeni.
Csak ezen múlik? A budgeten? Nem, biztosan állítom, nem ez teszi a különbséget a végeredmény szempontjából. Hanem akkor mi? Ehhez el kell oszlatnunk néhány mítoszt.
Mert a szoftvercégen múlik egyedül
Ez a legfájdalmasabb felismerés, legyünk is túl rajta: az, hogy egy ERP projekt mennyire lesz eredményes, sikeres - nos, ez legalább 70 százalékban az ügyfél saját szervezetén, felkészültségén múlik, és csak 30 százalékban a szoftvertanácsadókon. Persze, az alap tézis is igaz, hogy egy közepes képességű, jól integrálható szoftverrel, de jó hozzáállású, együttműködő, kiváló szakértői csapattal rendelkező szoftverszállítóval jobb eredményeket lehet elérni, mint ha partnerként akár a legjobb szoftvert kínáló, de rossz hozzáállású céggel szerződik. Mégis, a fájdalmas igazság az a felmérések alapján is: az adatelőkészítés minősége, az üzleti folyamatok részletes dokumentálása, a szervezet változtatási hajlandósága, projekt szemléletű működése teljesen függetlenek attól, hogy az ERP rendszer mit tud. Ameddig ezeket nem készítettük el, a folyamatainkat lean vagy akár a józan paraszti ész módszertana alapján nem gondoltuk át, nem dedikáltunk egy profi projektvezetőt, semmilyen szoftver sem ad enyhülést a problémánkra.
Mert az ERP majd megoldja
Egy bizonyos működési bonyolultság felett a szervezetek azt feltételezik, hogy az új ERP szoftverek használata egycsapásra megoldják működési kihívásaikat és hatékonyságukat. Nyilván erre az ERP cégek marketingje is ráerősít: "gyere, vedd meg az összeset, és boldog leszel". Bár a szoftverek biztosan segítenek a hatékonyság növelésében, de nem varázsszerek, és nem oldanak meg mindent. Tapasztalatom szerint az üzleti folyamatok fejlesztésének legalább a felét új szoftverek vásárlása nélkül lehet megvalósítani. és ezek a fejlesztések az ERP projekt költségeinek és a kockázatainak egy töredékével valósíthatók meg
Mert az it igazgató majd levezényli
A digitalizációs projektek elsősorban nem informatikai, hanem üzletfejlesztési projektek, ennek megfelelően kéne őket kezelni. Ehhez képest a legtöbb vállalatnál mit látunk Magyarországon: az informatikai igazgató nyakába varrják, plusz erőforrást nem kap, az üzleti területek vezetőit nem vonják bele a munkába. Ennek sajnos mindig meg van az eredménye, hiszen nyilván az üzleti szempontok ismeretének tükrében, de mégis csak informatikai szempontok alapján fog szoftvert választani az a CIO: hogy ő éppen Oracle-fan, vagy sem, hogy melyik technológiát érez komfortosnak és biztonságosnak.
Ez egy szelete persze a dilemmának, de állítsuk már feje tetejéről a talpára a dolgokat: nem a CIO dolga, hogy szabványosítsa az üzleti folyamatokat, vagy mérhetővé tegye az egyes szervezeti egységek teljesítményét: ez mindig a menedzsment közös feladata, ideális esetben még az ERP bevezetése előtt. A projekt alatt már csak finom hangolni érdemes. Extrém kockázatos ERP rendszert és teljes működési modellt is váltani egyszerre.
Mert csak egyetlen, hatalmas, monolit erp rendszer kell
Még mindig tartja magát az a 90-es években bevett hiedelem, mint a hegylakóban: csak egy maradhat, mindent gyömöszöljünk be egyetlen, nagy ERP megoldásba. A legjobb rugalmas és költséghatékony megoldások nem egyetlen megoldást preferálnak: érdemes integrálni több lépésben több szoftvert. Persze, ha elmegy egy szottverszállítóhoz, nem ezt a javaslatot fogja kapni. Miért is kapná? Az értékesítő abban érdekelt, hogy a termék és modulpaletta minden elemét eladja nekünk.
Stratégia nem kell, csak vágjunk bele
A napokban egy divatbizniszben dolgozó, rendkívül sikeres vállalat keresett meg azzal, hogy cloud alapú rendszert kerestek, találtak egy "dobozos" megoldást, szeretnék az alap order-to-cash folyamatot beizzítani még ebben a hónapban, az interfészekre meg az egyedi fejlesztésekre nincs árajánlat, szerintem szerződjenek? A válaszom természetesen egy nagyon határozott nem volt.
Hatalmas kockázatai és költségei lehetnek annak, ha valaki ezt a megoldást választja: tudatos tervezés, a következő 3-4 év várható igényeinek átgondolása nélkül akár az első napon kritikus útra terelheti a projektjét.
Nagyon nagy a tét, akár vállalatok, munkahelyek jövője is múlhat egy-egy ERP projekten.
A technológia nem sebtapasz, hogy minden gondot azonnal megoldjon. A sikeres digitalizáció a jó előkészítésen, a szervezeten és a menedzsmenten múlik nagyrészt. Egy technológia független, tapasztalt tanácsadó segítségével megtalálhatjuk a megfelelő kérdésre a valódi választ: melyik a legjobb ERP rendszer nekünk, a mi sajátosságaink alapján a világon?
A szerzőről:
Kulcsár Alexandra a Norex ERP technológia- és szállító független informatikai tanácsadó oldal tulajdonosa, a Computerworld online ERP blogját vezető szakértője, a Magyar Startup Kézikönyv társszerzője. 20 év alatt mintegy 100+ ERP projektben szerzett tapasztalatait magyar és nemzetközi tulajdonú termelő és szolgáltató cégeknél hasznosítja. Kérdése van? Írjon az info@norexerp.hu e-mail címre.