A Hewlett Packard Enterprise (HPE) és az autóipari óriás Continental blokklánc alapú platformot indít az idén az autógyártóknak járműadatok megosztására és értékesítésére. Az új, biztonságos adatmegosztó szolgáltatás amellett, hogy segít a gyártóknak "pénzzé tenni az adataikat és megkülönböztetni a márkájukat", várhatóan olyan vezetői szolgáltatások kifejlesztését eredményezi, mint a valós idejű forgalom figyelmeztetések és a szabad parkolóhelyek lokalizálása.
Számos létező digitális ökoszisztéma teszi lehetővé az adatmegosztást egy közvetítői modell alapján, ahol a platformtulajdonosok központilag koordinálják az adatok elérését és értékesítését. A HPE és a Continental platformja a blokklánc technológiára épülő decentralizált architektúra, olvashatjuk a két cég a barcelonai Mobile World Congress rendezvényen kiadott közleményében.
A résztvevők, például az autógyártók saját adatközpontjukban tárolják az adatokat, és csak azokat az adatkészleteket osztják meg, amelyeket közvetlenül értékesítenek a vásárlóknak. Ez a megoldás biztosítja az adatok szuverinitását az ököszisztémában lévő összes résztvevő számára, miközben egy igen hatékony és biztonságos módját kínálja a járműadatok hasznosításának.
A vállalatok ragaszkodtak ahhoz, hogy a járműadatokat csak a vezető hozzájárulását követően lehessen megosztani. Ennek érdekében a platform egy integrált beleegyezés-kezelő rendszert tartalmaz, amely megfelel a GDPR és más adatvédelmi szabályozások követelményeinek. A két cég közleménye szerint a platform lehetővé teszi több ökoszisztéma - mind a centralizáltak, mind a decentralizáltak - összekapcsolását.
A járműadatok gyártók közötti megosztása segíthet megoldani a legnehezebb közlekedési problémákat és javíthatja a vezetési élményt a swarm intelligencia révén, mondta Phil Davis, a HPE hibrid IT részlegének elnöke. A Continentallal együtt kulcsot adunk az adatok értékes tárházához úgy, hogy nem mi gyakorolunk ellenőrzést az információk felett, hanem a vezetők és az autógyártók, tette hozzá.
A blokklánc használata az adatok megosztására más gyártók tervei között is szerepel. Így például a Toyota pár éve dolgozik egy olyan blokklánc stílusú technológián, amely lehetővé teszi az információk biztonságos átvitelét a járművek és az úti hálózatok között. A General Motors pedig tavaly nyújtott be szabadalmat egy blokklánc megoldásra, amely kezeli az önvezető autók által szolgáltatott adatokat.
A BMW, a General Motors, a Ford és a Renault megalapította a MOBI (Mobility Open Blockchain Initiative) csoportot, amelynek célja a blokklánc és kapcsolódó technológiák használata a mobilitás biztonságosabbá, zöldebbé és hozzáférhetőbbé tételére.